W dniu 19 maja 2010 roku rozpoczęło się posiedzenie Sejmu, podczas którego odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu zmiany ustawy Kodeks karny wykonawczy.

Projekt ustawy dotyczy zwiększenia bezpieczeństwa osobistego różnej kategorii osób przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych, które jednocześnie występują jako uczestnicy w trwającym postępowaniu karnym.

Projektowana ustawa ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa osobistego szczególnej kategorii osób przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych, które występują jednocześnie jako ważni uczestnicy w trwających postępowaniach karnych. Ostatnie przypadki zgonów w jednostkach penitencjarnych osadzonych, którzy zeznawali w istotnych ze względu na bezpieczeństwo państwa i interes społeczny sprawach, wymagają zdaniem projektodawcy pilnej interwencji ustawodawczej. Nie może bowiem dochodzić do sytuacji,
w której podstawowy uczestnik postępowania karnego, przebywający w warunkach izolacji – a więc jak wydawać się powinno – poddany ścisłej kontroli organów państwowych, ponosi śmierć w zakładzie karnym czy też areszcie śledczym.

Projektodawca wprowadza do Kodeksu karnego wykonawczego nowe przepisy, które określą szczegółowo tryb postępowania organów wymiaru sprawiedliwości w przypadku przebywania w jednostce penitencjarnej skazanego lub tym­czasowo aresztowanego biorącego jednocześnie udział w postępowaniu karnym, w związku z którym wystąpiło zagrożenie dla jego zdrowia lub życia. Co istotne, projekt zakłada ścisłą współpracę zarówno sądów i prokuratur, jak i Służby Więziennej w zagwarantowaniu bezpieczeństwa tej szczególnej kategorii osadzonych.

Określone przez projektodawcę warunki, w jakich będą przebywać szczególnie chronieni skazani i tymczasowo aresztowani w zakładach karnych oraz aresztach śledczych, mają na celu zwiększenie ich bezpieczeństwa poprzez między innymi ograniczenie możliwości dostępu do nich osób trzecich (współosadzeni, osoby przybywające na widzenia), a także zintensyfikowanie kontroli ich zachowania podczas pobytu w jednostce penitencjarnej (na przykład: oddzielne spacery, kontrola przy każdym wejściu i wyjściu z oddziału mieszkalnego lub celi).

W projekcie przewiduje się dodatkową możliwość umieszczenia szczególnie chronionego skazanego w wyznaczonym oddziale lub celi zakładu karnego typu zamkniętego i poddania jego zachowania stałemu monitoringowi kamer. Decyzję o umieszczeniu osadzonego w takich szczególnych warunkach, o których mowa w art. 88b lub 88c Kkw, podejmować będzie dyrektor zakładu karnego.

SejmRP/AS