Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, ma przygotowywać i wydawać raporty, zawierające zalecenia i opinie, które powinny przyczynić się do ograniczenia wypadków na morzu - wynika z przyjętych przez rząd przepisów.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich ma być utworzona przy ministrze transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, jako organ stały i niezależny od podmiotów, które mogą być stronami w postępowaniu dotyczącym wypadku na morzu.
Zadaniem Komisji będzie ustalenie okoliczności i przyczyn wystąpienia wypadku na morzu, bez przypisywania winy i określania odpowiedzialności za jego powstanie. Ma chodzić jedynie o wyciągnięcie z niego wniosków na przyszłość, i w efekcie o poprawę bezpieczeństwa morskiego.
W skład Komisji ma wejść 5 członków. Będzie ich wyznaczać na 5 lat minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, spośród osób legitymujących się wiedzą z zakresu bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego.
Zobacz: Regaty żeglarskie radców prawnych
Zgodnie z projektem, Komisja ma sporządzać i ogłaszać 3 rodzaje raportów: końcowy, tymczasowy i uproszczony. Najważniejszy będzie raport końcowy, opracowany po zakończeniu badania, którego najważniejszym elementem będą zalecenia dotyczące bezpieczeństwa. Komisja będzie musiała go ogłosić na swojej stronie internetowej w ciągu 12 miesięcy od dnia zaistnienia wypadku.
Karane mają być osoby, które będą uniemożliwiać członkom Komisji dostęp do miejsc i przedmiotów związanych z zaistniałym wypadkiem.
Sankcja dotknie także osobę, która będąc świadkiem wypadku lub incydentu morskiego, nie powiadomi o nim służby powołanej do niesienia pomocy, np. Policji, Straży Granicznej. Kary będą wymierzane przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w drodze decyzji.
PS/źródło:KPRM
Zobacz także:
Bezpieczne żeglowanie - weszły w życie nowe przepisy
Rząd przyjął regulacje prawne zwiększające bezpieczeństwo morskie