Stworzenie jasnych przepisów dotyczących zawierania umów konsumenckich oraz przygotowanie spójnego systemu odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej - to główne cele przyjętych przez rząd założeń do projektu ustawy o prawach konsumentów oraz nowelizacji Kodeksu cywilnego.

Ustawa o prawach konsumentów zawierać będzie przepisy, które ściśle odpowiadają rozwiązaniom przyjętym w unijnej dyrektywie o prawach konsumentów. Dzięki jej wdrożeniu konsumentom zostanie zagwarantowany szeroki dostęp do informacji w związku z zawieraniem umów zarówno w lokalu przedsiębiorstwa, jak i poza nim oraz na odległość, np. przez internet. Przyjęcie wymogu potwierdzania przez przedsiębiorców treści oferty, w przypadku umów zawieranych przez telefon, oraz przekazywania zgody konsumenta na piśmie w takiej sytuacji, ma zapobiec nadużyciom.

Ujednolicona i doprecyzowana zostanie także regulacja dotycząca odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Prawo to będzie przysługiwało konsumentowi przez 14 dni, a nie jak dotychczas 10 dni. Będzie też możliwość skorzystania z jednolitego formularza odstąpienia od umowy.

Zaproponowano też określenie granicznej wartości umów, zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, do których przepisy dyrektywy nie będą miały zastosowania - na 10 euro. Przepis będzie jasno wskazywał, że nie chodzi o wartość pojedynczej zakupionej rzeczy, ale o wartość całej umowy.

Zobacz: Uprawnienie stron jeśli sprzedawca jest spoza Polski

W znowelizowanym Kodeksie cywilnym przedstawiono istotne zmiany dotyczące reklamacji towaru przez konsumenta. Konsument będzie miał większą swobodę w reklamowaniu towaru - nie będzie musiał realizować hierarchicznego dochodzenia roszczeń (np. naprawa, wymiana, zwrot towaru i odzyskanie pieniędzy). Będzie mógł, po spełnieniu określonych warunków, np. od razu odstąpić od umowy, czyli żądać zwrotu pieniędzy za kupiony produkt.

Jednocześnie wprowadzona zostanie jednolita regulacja odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, przy przyjęciu pewnych odrębności dla umów, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym konsument. Zakres stosowania przepisów wdrażających dyrektywę o sprzedaży konsumenckiej zostanie rozszerzony na wszystkie umowy, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca a kupującym konsument.

Co więcej zostaną ujednolicone okresy odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej.Przywrócone zostanie także stosowanie do wszystkich umów sprzedaży konsumenckiej przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących gwarancji, przy jednoczesnym doprecyzowaniu wzajemnego stosunku uprawnień z rękojmi i gwarancji.

PS/źródło:KPRM

Zobacz także:

Kiedy konsument może odstąpić od umowy sprzedaży ?