Zgoda Prezes UOKiK dotyczy przejęcia przez Stroer 100 proc. akcji spółki News Outdoor Poland.

Najnowsza decyzja Prezes UOKiK dotycząca koncentracji, to zgoda na transakcję na rynku wynajmu nośników reklamy zewnętrznej. Ma ona polegać na nabyciu przez Stroer 100 proc. akcji spółki News Outdoor Poland (NOP). Stroer posiada obecnie 17,5 tys. nośników, natomiast NOP oferuje miejsca reklamowe w ok. 3,5 tys. lokalizacji.

Wniosek w sprawie przejęcia NOP wpłynął do Urzędu w lipcu 2010 roku. Przed wydaniem decyzji niezbędne było wyznaczenie rynku, na który transakcja będzie miała wpływ oraz zbadanie czy nie nastąpi na nim ograniczenie konkurencji. W tym celu przeprowadzono ankiety wśród największych konkurentów uczestników koncentracji oraz przedsiębiorców wynajmujących powierzchnie reklamowe. Zwrócono się również do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Analiza wykazała, że transakcja będzie miała wpływ na krajowy rynek wynajmu nośników płaskich reklamy zewnętrznej (nieruchomych nośników o płaskich powierzchniach, na których umieszczane są plakaty). Po przeprowadzeniu postępowania Prezes UOKiK uznała, że choć Stroer jest najsilniejszym podmiotem na rynku, transakcja nie ograniczy konkurencji.

Przedsiębiorca nadal będzie spotykał się z presją ze strony swoich konkurentów, z których jeden będzie miał zbliżone udziały w rynku. Oznacza to, że w przypadku prób narzucania niekorzystnych warunków umów swoim kontrahentom, będą oni mieli możliwość skorzystania z ofert innych przedsiębiorców. Pod uwagę wzięto również fakt, że rynek cały czas się rozwija.

PS/UOKIK