W dniu 4 grudnia 2011 roku weszła w życie nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, której celem jest wzmocnienie ochrony konsumentów przed nadużyciami związanymi z korzystaniem z usług typu tzw. premium rate czyli usług o podwyższonej opłacie.

Premium rate to np. sms-y o podwyższonej opłacie za dodatkowe świadczenie polegające na ogół na udostępnianiu drogą elektroniczną różnych informacji np. horoskop czy akcja promocyjna, za którego wysłanie możemy słono zapłacić.

Zobacz: Loterie smsowe pod lupą UOKiK i UKE

Lepsza ochrona konsumentów ma zostać zrealizowana poprzez rozszerzenie obowiązków informacyjnych spoczywających na podmiotach oferujących tego typu usługi. Należeć będą do nich przede wszystkim informowanie o cenie usługi odpowiednio dużą czcionką czy też umożliwienie konsumentowi natychmiastowej rezygnacji z usługi.

Ustawa wprowadza również rozdział pomiędzy operatorów sieci komórkowych a podmioty proponujące tego typu usługi, tak aby konsumenci kierowali swoje ewentualne zastrzeżenia pod adresem tych podmiotów odpowiedzialnych, a nie wobec operatorów.

Zobacz: Większa ochrona abonentów

Nowelizacja nakłada także na dostawcę usługi o podwyższonej opłacie obowiązek poinformowania konsumenta przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne, o cenie za minutę połączenia albo cenie całkowitej.

PS

Zobacz także:

UKE chce wyeliminować nieuczciwe loterie i konkursy SMS

Charytatywne SMS-y bez podatku VAT