UOKiK skontrolował umowy o indywidualne konta emerytalne. Łącznie Urząd wydał 19 decyzji i nałożył sankcje finansowe w łącznej wysokości ponad 36 mln zł.

Wydane przez Prezes UOKiK decyzje są wynikiem kontroli umów o indywidualne konta emerytalne przygotowanej przez UOKiK w lutym 2012 roku. Łącznie Urząd wydał 19 decyzji. Najwyższe kary finansowe zostały nałożone na PKO BP, BRE Bank, Millennium Bank, PZU Życie, BGŻ, ING TUnZ.

PKO BP i Millennium Bank

Wątpliwości w przypadku obu banków wzbudził brak odpowiedzialności za przeprowadzanie operacji pieniężnych. W ocenie Prezes Urzędu nieinformowanie w umowach o wysokości odszkodowania, o które może starać się konsument, gdy przedsiębiorca nie wywiązuje się z umowy, stanowi naruszenie prawa.

Kolejna klauzula stosowana przez PKO BP nieprecyzyjnie informowała o powodach wypowiedzenia umowy, dopuszczając dowolną interpretację przedsiębiorcy. W konsekwencji bank mógł wypowiedzieć kontrakt z innych powodów, niewskazanych w umowie.

W przypadku Millennium Bank Urząd zakwestionował praktykę niewskazywania w umowach ike przesłanek ich zmiany.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na PKO BP karę finansową ponad 14,6 mln zł. Na Millennium Bank została nałożona kara ponad 2,8 mln zł. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ oba banki odwołały się do sądu.

Zobacz: UOKiK: Rosneft i Statoil mogą utworzyć cztery spółki

BRE Bank

Prezes Urzędu zarzuciła bankowi stosowanie 4 niedozwolonych klauzul umownych wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. Jedną z zakwestionowanych klauzul jest postanowienie wyłączające odpowiedzialność banku w przypadku użycia przez osoby trzecie numeru identyfikacyjnego oraz haseł do kanałów dostępu do lokaty na rachunku.

Ponadto bank przyznawał sobie prawo do czasowego ograniczenia dostępu do rachunku IKE i również nie ponosił za to odpowiedzialności.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na BRE Bank karę finansową ponad 14,7 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ bank odwołał się do sądu.

PZU Życie

Wątpliwości wzbudziło m.in. wydłużenie terminu na wypłatę środków po śmierci ubezpieczonego. Zgodnie z jednym z warunków PZU Życie wydłużyło ten termin do 30 dni, tymczasem zgodnie z ustawą o ike i ikze pieniądze powinny zostać wypłacone w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło także postanowienie, które decydowało o skuteczności doręczeń listów. W przypadku nieodebrania takiej korespondencji przez konsumenta, pismo było automatycznie uznawane za doręczone. PZU Życie zaprzestało stosowania tej klauzuli. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na PZU życie karę finansową ponad 1,2 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Zobacz: UOKiK: Reklama Simplusa wprowadzała w błąd

ING TUnŻ

Wątpliwości UOKiK wzbudziły m.in. nadmierne wymagania przy wypłacie środków. Jak się okazało, przedsiębiorca uzależnia wypłatę środków z ike po śmierci oszczędzającego od spełnienia dodatkowych warunków, które jednak nie wynikają z przepisów: zaświadczenia stwierdzającego przyczynę śmierci wystawionego przez lekarza lub stosowne władze. Zdaniem Prezes UOKiK, taka praktyka może utrudniać wypłatę środków osobom uprawnionym.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na ING TUnŻ karę finansową ponad 1 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK: Sony i Olympus mogą utworzyć wspólną firmę