Prezes UOKiK uznała, że TelePolska i Telekomunikacja Novum naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Na przedsiębiorców nałożona została kara w łącznej wysokości blisko 2 mln zł.

TelePolska i Telekomunikacja Novum oferują m.in. stacjonarne usługi telekomunikacyjne w ramach abonamentu, świadczone w oparciu o usługę hurtowego dostępu do sieci telekomunikacyjnej TP S.A. (WLR). Do Urzędu dotarło wiele skarg konsumentów i rzeczników konsumentów oraz zawiadomienia Prezesa UKE związane z umowami, które konsumenci zawierali w wyniku rozmów telefonicznych oraz domowych wizyt przedstawicieli handlowych spółek.

We wrześniu 2012 r. Urząd wszczął postępowania, które wykazały, że obaj przedsiębiorcy stosowali niezgodne z prawem praktyki. Urząd zakwestionował m.in. nieinformowanie konsumentów o możliwości odstąpienia od umowy oraz zastrzeganie i pobieranie różnych opłat.

Prezes UOKiK ustaliła, że spółki obciążają konsumentów korzystających z ich usług opłatami: aktywacyjną oraz wyrównawczą, która ma rekompensować otrzymane ulgi, gdy konsument rozwiązuje umowę przed rozpoczęciem świadczenia usług abonamentowych.

Skorzystanie z usług Telekomunikacji Novum i TelePolska wiąże się ze złożeniem przez konsumenta zamówienia WLR oraz dokonaniem wyboru nowego operatora jako dostawcy usług telefonicznych, przez numer dostępu lub preselekcję, do czasu uruchomienia usługi abonamentowej. W praktyce klient wypełnia odpowiednie formularze, a dalszą procedurą zajmuje się nowy dostawca usług telekomunikacyjnych.

Zgodnie z postanowieniami wzorców umowy stosowanymi przez spółki, konsumenci, którzy zdecydowali się zrezygnować z zamówienia WLR przed rozpoczęciem świadczenia usług telekomunikacyjnych objętych tym zamówieniem byli obciążani przez TelePolska i Telekomunikację Novum opłatą wyrównawczą z tytułu przyznanych im ulg.

Jak podkreśla Urząd, taka opłata może być pobierana, ale od tych konsumentów, którzy rozpoczęli już korzystanie z usług i faktycznie dostali ulgi. Ponadto, decydując się na korzystanie z usług obu spółek przez numer dostępu lub preselekcję, konsumenci musieli zapłacić opłatę aktywacyjną, która w świetle przepisów prawa jest w takiej sytuacji niedopuszczalna - wyjaśnia UOKiK.

Zobacz: UOKiK: Platforma nc+ złamała prawo

Prezes UOKiK zakwestionowała także praktykę Telekomunikacji Novum polegającą na niedopełnieniu obowiązku przekazywania konsumentom, z którymi spółka zawarła umowę poza lokalem przedsiębiorcy, wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Jak przypomina Urząd,przedsiębiorca, który zawiera umowy poza lokalem, musi obowiązkowo poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Powinien też wręczyć klientowi wzór formularza ułatwiającego rezygnację z kontraktu.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

Zgoda UOKiK na koncentrację na rynku opakowań