Operatorzy telefoniczni prowadzili kampanie reklamowe, które dawały konsumentom fałszywe wyobrażenie o oferowanych przez nich usługach. Użytkownicy nie mogli korzystać z nich w pełni.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zakończył trzy postępowania antymonopolowe dotyczące reklamy, w których stwierdził naruszenia prawa.

Kontrolami objęto kampanię spółki PTK Centertel, operatora sieci komórkowej Orange, prowadzoną w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem Bliskość tworzy święta. Zdaniem Prezes Urzędu działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna Oferta promocyjna – Wybrane 3 numery, promowana w ramach prowadzonej kampanii, obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 80o tys. zł.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, m.in. Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł oraz Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść sprzeczne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Stosowanie zakazanych prawem działań udowodniono również spółce Tele2. Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian – w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę jednocześnie mylnie informując konsumentów. Wtoku postępowania ustalono iż, abonent w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy NON STOP otrzymywał 2000 bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Konsument nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym użytkownicy narażeni byli na straty ekonomiczne – zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń.









Prezes wydając decyzje dotyczące operatorów telefonicznych oparł się na art. 5 ust.1 w zw. Z art.4 ust. 1i 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, zgodnie z którymi stosowana przez przedsiębiorcę praktyka rynkowa jest nieuczciwa jeśli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, gdy w istotny sposób zniekształca zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta i wprowadza go w błąd.

UOKiK/KZ