W Sejmie toczą się prace nad przygotowanym przez sejmową Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka projektem ustawy Przepisy ogólne prawa administracyjnego (POPA). Prawo administracyjne jest największą gałęzią polskiego prawa, nieuregulowaną dotychczas w jednym akcie prawnym.

Prawo administracyjne obejmuje kilkaset ustaw i tysiące rozporządzeń regulujących niemal wszystkie sfery życia obywateli. Kodyfikacja prawa administracyjnego jest praktycznie niemożliwa z uwagi na rozległość tej gałęzi prawa; nie istnieje jednak również akt prawny, który regulowałby same zasady ogólne prawa administracyjnego i ułatwiał ujednolicanie jego interpretowania i stosowania. Zdaniem projektodawców, Polska nie jest pod tym względem wyjątkiem: część ogólna prawa administracyjnego nigdzie jeszcze nie została uporządkowana w jednej ustawie, chociaż prace nad takim aktem podejmowano – bez powodzenia – w niektórych państwach.


Jednolitość orzecznictwa i działań administracji


Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie jednolitości orzecznictwa administracyjnego i działań administracji publicznej. Nowa regulacja ma za zadanie normować podstawowe kwestie z zakresu prawa administracyjnego, których część albo w ogóle nie została jeszcze uregulowana, albo ich regulacja – rozrzucona po różnych aktach prawnych – jest niespójna. Przepisy ogólne prawa administracyjnego uzupełnić też mają istniejące obecnie luki prawne, wynikające niejednokrotnie z rozbieżnych przepisów funkcjonujących na gruncie różnych działów prawa administracyjnego.


Tylko 51 artykułów


Projekt ustawy składa się z 51 artykułów. Obejmują one regulacje dotyczące sfery ustrojowej administracji publicznej, obszarów prawa materialnego i procesowego oraz tych części prawa finansowego i prawa pracy, które łączą się ze stosowaniem instrumentów administracyjno-prawnych. Autorzy projektu w uzasadnieniu podkreślają, że nie zawarto w nim wszystkich oczekiwanych i postulowanych przez praktyków rozwiązań – w tym np. regulacji dotyczących skutków prawnych bezczynności administracji, zasad rozstrzygania sporów kompetencyjnych czy reguł zlecania wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej. POPA ma zawierać jedynie takie unormowania, co do których panuje w doktrynie względna zgodność i jednolitość poglądów.
Pierwsze czytanie projektu POPA na posiedzeniu Sejmu odbyło się 30 marca bieżącego roku. Został on skierowany do dalszych prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.


RO/ źródło: sejm.gov.pl

Zobacz także:

SN w sprawie podejmowania uchwał przez walne zgromadzenie spółdzielni mieszkaniowej

Odpowiedzialność administratorów portali za komentarze użytkowników

Nowelizacja Prawa o zgromadzeniach pilnie potrzebna