Ministerstwo Środowiska pracuje nad wdrożeniem do polskiego prawa, unijnej Dyrektywy Seveso III , której głównym celem jest wzmocnienie dotychczasowych przepisów związanych z zapobieganiem awariom w zakładach przemysłowych.

Jednym z celów Dyrektywy Seveso III jest wzmocnienie dotychczasowych przepisów związanych z zapobieganiem wypadkom z udziałem niebezpiecznych substancji, np. pożarom instalacji przemysłowych oraz ograniczenie skutków awarii dla ludzi i środowiska w przypadku ich wystąpienia. Regulacje obejmują przedsiębiorstwa stosujące groźne chemikalia, takie jak : zakłady petrochemiczne, farmaceutyczne czy produkujące nawozy sztuczne.

Podniesieniu bezpieczeństwa w zakładach przemysłowych mają służyć rozszerzone wymogi dotyczące kontroli, które wprowadza nowa dyrektywa. Ustala ona m.in. minimalne częstotliwości jej przeprowadzania. Co więcej w sytuacji stwierdzenia poważnych naruszeń, nakłada także obowiązek wykonania ponownej kontroli w ciągu 6 miesięcy.

Zobacz: KE chce ukarać Polskę za niewdrożenie dyrektywy audiowizualnej

Dyrektywa przewiduje również ważne zmiany, z punktu widzenia lokalizacji budownictwa mieszkalnego. Przedsiębiorstwa o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii będą bowiem musiały dostarczyć stosowaną analizę dla celów planowania i zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, zakłady o dużym ryzyku będą miały obowiązek uwzględnienia w swoich raportach o bezpieczeństwie, scenariuszy poważnych awarii, które mogłyby wystąpić w wyniku klęsk żywiołowych oraz zasad postępowania w takich sytuacjach.

Dyrektywa wzmacnia także przepisy związane z publicznym dostępem do informacji o poziomie bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach.

Dyrektywa Seveso III została przyjęta w czerwcu 2012 roku podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Ogólnych. Zastąpi ona dyrektywę Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Seveso II).

Obecnie trwają prace związane z wdrożeniem nowych regulacji do polskiego prawa, które ostatecznie muszą zakończyć się do 1 czerwca 2015 roku.

PS/źródło:MOS

Zobacz także:

Polska nie zgodziła się na redukcję CO2 do 2050 r.

Gminy mają czas do 2020 r. na osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu