Od początku 2012 roku Prezes UOKiK wydała 11 decyzji dotyczących gmin i spółek komunalnych świadczących usługi wodno-kanalizacyjne. Z kolei w ostatnim czasie Prezes Urzędu wydała siedem rozstrzygnięć dotyczących tego sektora. Co więcej niezależnie od regionu Polski zakwestionowane działania od wielu lat są bardzo podobne.

Blisko 50 decyzji w 2011 r., kolejne 11 od początku roku, aż 46 postępowań w toku. Gminy i spółki komunalne działające na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym w dalszym ciągu wykorzystują fakt, że są jedynymi dostawcami usług na lokalnych rynkach i stosują praktyki niezgodne z prawem- ocenia UOKiK.

Jedną z najczęściej spotykanych nieprawidłowości jest bezprawne obciążanie odbiorców kosztami budowy części sieci. Jak przypomina Urząd zgodnie z przepisami mają oni obowiązek sfinansowania jedynie budowy przyłącza oraz pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. Bardzo często kontrahenci są jednak obciążani dodatkowymi opłatami. Tak było w przypadku Przedsiębiorstwa Komunalnego we Wronkach. Za nadużywanie swojej pozycji rynkowej na PK Wronki została nałożona kara w wysokości ponad 9 tys. zł. Warto wspomnieć, że spółka zaniechała niedozwolonych praktyk.

Zobacz: UOKiK: Polanna naruszyła zbiorowe interesy konsumentów

Zabronione jest również wyłączanie przez przedsiębiorców własnej odpowiedzialności za przerwy w dostawie wody. Zgodnie z prawem powinni oni naprawić szkody powstałe w wyniku ich działań lub zaniedbań - podkreśla UOKiK. Niedozwoloną praktykę stosowały gminy: Końskowola, Michałów oraz Oleśnica. W tych trzech przypadkach samorządy dobrowolnie zobowiązały się do zmiany praktyki.

Innym często popełnianym błędem jest sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy. W takich sytuacjach przedsiębiorca powinien domagać się uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana - przypomina Urząd. Gdy nie można tego dokładnie zmierzyć, ilość pobranej wody powinna zostać ustalona na podstawie średniego zużycia w okresie ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza, ewentualnie na podstawie średniej z podobnego okresu rok wcześniej - dodaje. Urząd zakwestionował taką praktykę w przypadku umów zawieranych z konsumentami przez gminę Łubnice. W trakcie postępowania prowadzonego przez Urząd zobowiązała się ona do zmiany postanowień.

Zobacz: UOKiK: Multimedia Polska może przejąć Stream Communications

Nieprawidłowości stwierdzone przez UOKiK dotyczą także sytuacji w których gminy lub spółki komunalne rozwiązują umowy z konsumentami, zaprzestając tym samym świadczenia usług. Mogą uczynić to jedynie w czterech przypadkach: niezgodnego z prawem wykonania przyłącza, braku zapłaty za dwa pełne okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, nielegalnego poboru wody, a także w sytuacji kiedy jakość wprowadzonych ścieków nie spełnia wymogów prawnych lub stwierdzono uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego. Dlatego UOKiK zakwestionował postanowienia w umowach MPWiK Kraków oraz spółki Wodociągi Słupsk, które przyznawały sobie możliwość odcięcia dostawy wody również w innych sytuacjach. W obu przypadkach przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązali się do zmiany praktyk.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK: Metinvest ma zgodę na przejęcie siedmiu cypryjskich spółek

Zgoda UOKiK na przejęcie Empiku