Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych, którego głównym celem jest wdrożenie przepisów tzw. dyrektywy obronnej, koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa na terenie Unii Europejskiej. Przy okazji projektodawcy chcą poszerzyć uprawnienia zamawiających do wykluczania wykonawców z przetargów.

W projekcie znalazły się m.in. zapisy dotyczące nowelizacji art. 24 Prawa zamówień publicznych, który reguluje przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania. Projektodawcy chcą dodać przepis zgodnie z którym zamawiający będzie mógł wykluczyć z postępowania wykonawców, z którymi inny zamawiający rozwiązał, wypowiedział lub odstąpił od umowy o zamówienie publiczne (o wartości powyżej 10-20 mln euro, w zależności od rodzaju zamówienia), z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli nastąpiło to w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.

W opinii Witolda Jarzyńskiego proponowana podstawa wykluczenia jest bliźniaczo podobna do już istniejącej regulacji zawartej w art. 24 ust. 1 pkt 1a Prawa zamówień publicznych. Niestety, powiela jej wszystkie wady, a dodatkowo rozszerza zakres zastosowania, co skutkować będzie dalszym zaburzeniem równowagi pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami - ocenia ekspert FOR.

Zobacz: Podwykonawcy robót drogowych lepiej chronieni

Dotychczas na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1a Prawa zamówień publicznych z postępowania wykluczało się wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał umowę o zamówienie publiczne z przyczyn leżących po stronie wykonawcy- przypomina ekspert FOR. Z kolei nowe rozwiązania pozwolą wykluczyć wykonawcę, z którym jakikolwiek zamawiający rozwiązał umowę- podkreśla Witold Jarzyński. Będą więc miały o wiele bardziej represyjny charakter, gdyż dla wielu firm będą oznaczały całkowitą eliminację z rynku zamówień publicznych na okres 3 lat- dodaje.

W opinii Witolda Jarzyńskiego rozszerzenie zakresu zastosowania wskazanego przepisu będzie miało duże znaczenie dla rynku zamówień publicznych, gdyż przepis art. 24 ust. 1 pkt 1a jest regulacją wyjątkowo wadliwą i szeroko krytykowaną przez praktyków prawa zamówień publicznych.

Proponowana nowelizacja art. 24 Prawa zamówień publicznych znacząco pogorszy sytuację przedsiębiorców ubiegających się o zamówienia publiczne, obniży konkurencję na rynku i wzmocni – i tak bardzo mocną – pozycję strony publicznej w zamówieniach publicznych- ocenia ekspert FOR.

Zobacz także:

Projekt zmian w prawie zamówień publicznych nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców

FOR: Przepisy dotyczące zbiórek publicznych wymagają zmian