Pewna grupa ludzi dobrowolnie przyznaje się do zmowy cenowej... To cel kampanii UOKiK zachęcającej uczestników karteli do współpracy z Urzędem w zamian za uniknięcie lub obniżenie kary finansowej. Jej druga edycja ruszyła 11 maja 2009 roku.

Spot telewizyjny "Żart", oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, zachęca przedsiębiorców do dobrowolnego przyznania się do zmowy cenowej. Stanowi on element kampanii edukacyjnej Urzędu promującej wiedzę o prawie konkurencji.

Kampania ma na celu zachęcenie do zgłoszenia do UOKiK zmowy cenowej zanim zostaną podjęte formalne kroki.

Podobnie jak podczas pierwszej edycji, kampania realizowana jest we współpracy z TVN24, TVN CNBC Biznes i Telewizją Polską. Nowością będzie emisja w rozgłośniach radiowych. Wśród mediów, które wykazały zaangażowanie w promocję społecznie ważnych inicjatyw znalazły się takie stacje jak: Polskie Radio, Radio PiN, Radio dla Ciebie, Radio Lublin, Radio Opole, Radio Zachód, Radio Merkury, TOK FM, Roxy, Złote Przeboje oraz regionalne rozgłośnie Polskiego Radia z Olsztyna, Rzeszowa, Pomorza i Kujaw, Szczecina, Koszalina, Katowic, Wrocławia, Białegostoku, Łodzi.

Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające 10 % ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary, bądź jej obniżenie, może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu. Umożliwia to wprowadzony do polskiego porządku prawnego program łagodzenia kar - leniency. W dniu 24 lutego 2009 roku weszło w życie nowe rozporządzenie w tej sprawie.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Komisja Europejska pomaga firmom w kryzysie

UOKiK pozywa do sądu operatorów sieci komórkowych