Każdego roku linie lotnicze gubią co 64 bagaż. Komisja Europejska zaniepokojona skalą problemu chce zmienić przepisy o odpowiedzialności przewoźników za zagubiony bagaż.

Komisja Europejska ma zamiar określić skalę problemu, a w rezultacie zmienić przepisy o odpowiedzialności przewoźników.

W 2008 roku pasażerowie na świecie zgłosili 32,8 milionów sztuk zagubionego bagażu. Choć w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano spadek o 20% (w 2007 zagubiono 42,4 miliony sztuk bagażu), skala problemu jest nadal wysoka.

Tak wysoki odsetek bagaży zagubiony, zniszczony i opóźnionych, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Unijny Komisarz ds. transportu, Antonio Tajani uznał za "nie do zaakceptowania" i zapowiedział prace nad zmianą właściwych przepisów.

Niełatwe dochodzenie praw

Linie lotnicze i lotniska wielokrotnie obiecały zaradzić sytuacji poprzez poprawę procedur związanych z rejestracją i obsługą bagażu. Poszkodowani pasażerowie często z trudem dochodzą swoich praw i odszkodowania w wysokości do 100 SDR (ok. 1100 EUR).

Chipy w walizkach

Komisja będzie kontynuować monitoring sytuacji i rozpatrzy możliwości poprawy obecnej legislacji. Na jesieni tego roku rozpoczną się konsultacje społeczne w zakresie ochrony praw pasażerów. Na podstawie ich wyników powstaną propozycje nowych przepisów, w tym odnośnie bagażu. Pierwszym pomysłem rozważanych przez Komisję są ułatwiające identyfikację i śledzenie trasy elektroniczne chipy, które byłyby dołączone do przywieszek z nazwiskami na walizkach.

ECK/AS

Zobacz także:

UOKiK przypomina o prawie do reklamacji wadliwego towaru