Na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadziło badania, które miały określić poziom dostępu obywateli do informacji publicznej w urzędach samorządowych oraz poziom satysfakcji z ich działalności.

Badano w szczególności dostępność urzędu, terminowość załatwianych spraw oraz komunikatywność, kompetencje i uprzejmość urzędników względem interesantów.
Z badania wynika, że 41,9% badanych jest zdania, że urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo. Nadal jednak stosunkowo duża część badanych bo aż 49,9% nadal się z tym nie zgadza. Dość wysoko badani ocenili pracę urzędów skarbowych. Wysoko jest oceniana także praca urzędów gmin i dzielnic bowiem 55,1% badanych jest zdania, że pracownicy tych urzędów działają sprawnie, szybko i terminowo, niezadowolonych jest 30,1% badanych.
Z badania wynika, iż rośnie liczba klientów urzędów, którzy na ogół znają swoje prawa. Od 2006 roku odsetek ten wzrósł o 5% i w 2010 roku wynosił 35,5%. Znajomość prawa deklarują także klienci urzędów skarbowych i w zdecydowanej mierze klienci urzędów gminy lub dzielnicy. Choć nadal większość osób bo aż 40,5% korzystających z usług urzędów na ogół nie zna swoich praw. Najczęściej nie wie także według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach.
W opinii MSWiA pozytywnie należy odbierać opinie badanych o tym, że struktura urzędów oraz system informacji w urzędzie pozwala na sprawne poruszanie się w administracji. Zdecydowana większość, bo 58,5% uważa, że struktura organizacyjna urzędów i obieg informacji ułatwia poruszanie się po urzędzie. Osób, które nie zgadzają się z tą opinią jest 31,8%. Podobnie wypowiadają się klienci urzędów skarbowych 58,6% za i 23,1% przeciw oraz osoby załatwiające sprawy w urzędach gmin lub dzielnic – 67,3% opinii pozytywnych i tylko 18,7% negatywnych.
W badaniu w 2010 roku oceniano także pracę urzędników w Polsce. Badani pozytywnie ocenili pracowników tej branży. Aż 40,4% badanych uważa, że urzędnicy są raczej nakierowani na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy. W ocenie 42% badanych urzędnicy pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki. Z kolei 57,9 % uważa, że znają się na swojej pracy i są kompetentni , a 57,6% że są życzliwi dla interesantów. Niestety nadal mniej więcej połowa osób uważa, że urzędnicy są przekupni, a wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw. Przeważa także zdanie, że urzędnicy załatwiają sprawy przede wszystkim wtedy, gdy ma się znajomości i protekcję tak twierdzi 58,7% badanych.
Badanie było prowadzone od 30 listopada do 8 grudnia 2010 roku. W badaniu wzięło udział 981 osób. Wywiady zrealizowano metodą bezpośredniego wywiadu ankieterskiego.

PS/źródło:MSWiA

Zobacz także:

Zafałszowane produkty żywnościowe wynikiem kontroli Inspekcji Handlowej

Szersze uprawnienia mandatowe dla strażaków