W ocenie PKPP Lewiatan projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zawiera wiele niekorzystnych rozwiązań dla przedsiębiorców. Należy do nich m.in. publiczne ogłoszenie negatywnych informacji dotyczących przedsiębiorcy, jeszcze przed formalnym zakończeniem postępowania.

W czasie konsultacji społecznych nie tylko nie uwzględniono większości postulatów zgłaszanych przez środowisko biznesu, ale dodatkowo wprowadzono kolejne szkodliwe rozwiązania dla firm - uważa PKPP Lewiatan.

I wskazuje m.in na projektowany art. 73a, który przewiduje możliwość podania przez Prezesa UOKIK do publicznej wiadomości informacji o działalności przedsiębiorcy i jej prawdopodobnych skutkach, już w toku postępowania, jeszcze przed formalnym jego zakończeniem, jeżeli jedynie uprawdopodobniono, że zachowanie przedsiębiorcy narusza przepisy prawa i może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.

W ocenie Lewiatana propozycję tę należy ocenić negatywnie. Nie uwzględnia ona bowiem dóbr innych niż zbiorowe interesy konsumentów, takich jak dobre imię czy reputacja przedsiębiorcy. Publiczne ogłoszenie negatywnych informacji może skutkować utratą wizerunku, odpływem klientów i wynikającymi z tego stratami finansowymi.

Zobacz: Ocena propozycji zmian w prawie antymonopolowym

Bartosz Wyżykowski, ekspert PKPP Lewiatan, zauważa także, że przesłanki uprawniające do publicznego informowania są bardzo ogólne i pozostawiają dużą uznaniowość po stronie Prezesa UOKIK.

Wskazuje także, że nie przewidziano żadnego formalnego trybu, w jakim organ rozstrzyga o skorzystaniu z możliwości określonej w tym przepisie, co pozbawia przedsiębiorcę możliwości odwołania bądź sprzeciwu.

Ekspert Lewiatana zaznacza również, że nowelizacja nie przewiduje też szczególnych instrumentów dochodzenia przez przedsiębiorcę naprawienia ewentualnej szkody wyrządzonej opublikowaniem takich informacji.

Zobacz: Wysokie kary finansowe dla menedżerów firm

Lewiatan postuluje więc rezygnację z zaproponowanej instytucji, lub w ostateczności, zmodyfikowanie jej w taki sposób, żeby uwzględniała chociaż w minimalnym stopniu interesy i uprawnienia przedsiębiorców.

PS/źródło: PKPP Lewiatan

Zobacz także:

UOKiK planuje zmiany w prawie konkurencji