Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu morskiego oraz ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej, która dostosowuje polskie prawo do unijnych regulacji z zakresu m.in. ubezpieczenia armatorów od roszczeń morskich czy ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie.

Za przyjęciem zmian w przepisach głosowało 320 posłów, żaden nie był przeciwny, a 119 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja przewiduje, że statki pod polską banderą oraz statki obce, wchodzące do polskich portów muszą mieć ubezpieczenie OC. Ma to zapewnić równe warunki działania podmiotom zajmującym się żeglugą oraz wypłatę odszkodowania w razie powstania szkody związanej z eksploatacją statku.

Obowiązek uzyskania ubezpieczenia ma działać prewencyjnie i powinien pomóc w eliminacji z żeglugi statków nie spełniających odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Ustawa przewiduje również obowiązek posiadania ubezpieczenia lub zabezpieczenia finansowego z tytułu wypadków. Obowiązek ten mają przewoźnicy pasażerscy eksploatujący statki pod polską banderą oraz statki państw obcych pływające na naszym terytorium.

Posiadanie ubezpieczenia lub zabezpieczenia powinno być potwierdzone wystawianym przez dyrektora urzędu morskiego certyfikatem, który ma być przechowywany na statku. Teraz ustawa trafi do Senatu.

PS/źródło:Sejm RP

Zobacz także:

TK: Nieadekwatny wzorzec kontroli wolności działalności gospodarczej

Bezpieczne żeglowanie - weszły w życie nowe przepisy