Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo celne oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Jedno z ważniejszych rozwiązań zakłada zmiany w dysponowaniu towarami zajętymi przez organy celne. Zniszczenie lub sprzedaż takich towarów będą możliwe dopiero po orzeczeniu ich przepadku na rzecz Skarbu Państwa. Obligatoryjnie mają być niszczone produkty lecznicze i wyroby tytoniowe. Obowiązkowo nie byłyby niszczone napoje alkoholowe i kosmetyki. Towary te mogłyby podlegać zniszczeniu w całości lub części. W niektórych przypadkach - zgodnie z nowym prawem - będzie można je sprzedać, np. jeśli będzie to luksusowy alkohol lub oryginalne kosmetyki. Obecne przepisy dopuszczają zniszczenie lub sprzedaż towarów zajętych przez organy celne przed przekazaniem ich na własność Skarbu Państwa.

Projekt noweli zakłada uproszczenia i ułatwienia w obrocie towarami z państwami trzecimi, tj. nie należącymi do Unii Europejskiej. Oznacza to m.in. możliwość wydawania pojedynczych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej (SASP). Będą z niej mogły skorzystać głównie duże firmy, posiadające swoje oddziały w kilku lub kilkunastu państwach UE. W praktyce będzie to wyglądać w ten sposób, że np. duża firma działająca w Unii Europejskiej, która zamierza importować towar z państwa trzeciego (np. z Chin) będzie mogła załatwić konieczne czynności celne w państwie UE, w którym prowadzona jest główna księgowość tej firmy, natomiast towar już bezpośrednio z państwa trzeciego trafi do odbiorców w innych krajach unijnych.

Założono przyznanie wszystkim dyrektorom izb celnych (obecnie jest ich trzech w całym kraju) uprawnień do przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (świadectwo Authorised Economic Operators). Przedsiębiorca posiadający status AEO ma szczególne przywileje w obrocie towarami z państwami trzecimi, np. jest rzadziej kontrolowany i podlega szybszym odprawom. Proponowana zmiana ułatwi przedsiębiorcom ubieganie się status AEO.

Zaproponowano zniesienie ograniczeń w ilości paliw zwolnionych z cła, przywożonych do Polski z państw trzecich w standardowych zbiornikach samochodów. Obecnie z cła zwalnia się do 200 litrów paliwa wwożonego do Polski w zbiornikach standardowych.

Przewiduje się, że to naczelnicy urzędów celnych, a nie jak dotychczas dyrektorzy izb celnych, będą udzielać pozwoleń na prowadzenie składów celnych, co przyspieszy procedury.

Zgodnie z projektem noweli, wykaz gwarantów, tj. instytucji udzielających gwarancji na zapłatę należności celnych będzie ustalany przez ministra finansów, a nie tak jak teraz wskazywany w rozporządzeniu ministra finansów. Zrezygnowano z wykazu w formie rozporządzenia, gdyż utrudnia to elastyczne reagowanie na zmiany związane z działalnością gwarantów. W wykazie gwarantów są umieszczane wyłącznie wiarygodne banki i firmy ubezpieczeniowe.

KPRM