Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie umieszczania treści dyskryminujących kobiety w reklamach telewizyjnych. Interwencja RPO podyktowana została nasilającymi się skargami w tym przedmiocie.

Do RPO wpływają skargi dotyczące umieszczania treści dyskryminacyjnych w reklamach telewizyjnych, zwłaszcza tych utrwalających stereotypy ról społecznych kobiet i mężczyzn. Rzecznik zwrócił się do KRRiT z prośbą o udzielanie informacji na temat działań podejmowanych w tym zakresie.

Dyskryminujące treści w reklamach

W napływających do Rzecznika indywidualnych wnioskach regularnie pojawia się problem dyskryminacyjnych treści zawartych w reklamach telewizyjnych. RPO zauważa, że wizerunek kobiet jest w tym kontekście niejednokrotnie traktowany instrumentalnie. Chodzić tu może zarówno o wypadki traktowania kobiet jako obiektu seksualnego, przypisywanie im jednoznacznie wynikających ze stereotypów ról społecznych (np. reklamy sprzętu AGD czy produktów spożywczych), czy wreszcie przekazywania zniekształconych wzorców zdrowia i urody (np. w reklamach kosmetyków i odzieży) - wyjaśnia Rzecznik.

Zobacz: RPO w sprawie problemów najemców

Skutki dyskryminującego przekazu

W opinii RPO zjawisko to może mieć wpływ na problemy dyskryminacji kobiet w sferze zawodowej i publicznej. W efekcie te niepokojące tendencje mogą kłaść się cieniem na podejmowanych przez nas wspólnie wysiłkach budowania społeczeństwa świadomego i otwartego, opartego na równości wszystkich obywateli bez względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną - podkreśla RPO.

Antydyskryminacyjne regulacje europejskie

Wskazuje ponadto, że w przestrzeni europejskiej powyższą problematykę podejmuje m.in. rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 września 2008 r. w sprawie wpływu marketingu i reklamy na równość kobiet i mężczyzn (2008/203 8(INI)). W powołanym wyżej dokumencie zawarta została teza, zgodnie z którą reklama przekazująca treści dyskryminujące lub poniżające oparte na płci i wszelkie stereotypy płciowe stanowi przeszkodę dla stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa. Zawarty w niej przekaz może jednocześnie naruszać jedną z najważniejszych wartości, jaką jest godność człowieka. W związku z tym Parlament Europejski podkreśla, że należy eliminować stereotypy płciowe oraz wzywa państwa członkowskie do opracowania i realizacji projektów edukacyjnych.

Zobacz: RPO w sprawie braku możliwości rejestracji bezrobotnego

W dalszej części rezolucji Parlament wzywa państwa członkowskie do zagwarantowania za pomocą odpowiednich środków, że marketing i reklama będą zapewniać poszanowanie godności i integralności człowieka, nie będą bezpośrednio lub pośrednio dyskryminujące czy nie będą zawierać materiałów, które oceniane w danym kontekście aprobują, propagują lub gloryfikują przemoc wobec kobiet. Podobne stanowisko zawiera rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy z dnia 16 czerwca 2007 r. Obraz kobiet w reklamie 1557(2007).

Na gruncie krajowym RPO zauważa, że zgodnie z art. 16 b ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przekaz handlowy nie może zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć, narodowość, pochodzenie etniczne, wyznanie lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy orientację seksualną.

Zobacz: RPO w sprawie protokołu elektronicznego w postępowaniu karnym

Interwencja RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z prośbą o udzielenie informacji o stanowisku KRRiT w przedmiotowej sprawie oraz o tym, czy Krajowa Rada podjęła lub zamierza podjąć działania zmierzające do zapobiegania negatywnej tendencji rozpowszechniania, w szczególności w reklamach, treści mogących obrażać i poniżać kobiety oraz utrwalać stereotypy dotyczące ich społecznej roli.

PS/źródło:RPO

Zobacz także:

RPO chce sprawniejszego rozpatrywania spraw o mienie zabużańskie

RPO w sprawie praktyk notariuszy