Spółka energetyczna narzucała konsumentom dodatkowe, nieprzewidziane przepisami opłaty za przyłączenie do sieci. Prezes UOKiK uznała, że nadużywała pozycji dominującej i nakazała zmianę praktyki oraz nałożyła na nią karę w wysokości ponad 200 tys. zł

Postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego Dystrybucja zostało wszczęte we wrześniu 2008 roku na skutek skargi konsumenckiej, przekazanej do UOKiK przez miejskiego rzecznika konsumentów. Skarżący zakwestionował zasady pobierania przez spółkę opłat za zmianę przyłącza do sieci elektroenergetycznej zánapowietrznego na kablowe, które były naliczane niezgodnie záobowiązującą taryfą.

Przedsiębiorstwo energetyczne zawiera umowy o przyłączenie do sieci, jeżeli infrastruktura techniczna na to pozwala i jest to uzasadnione ze względów ekonomicznych. Wówczas zgodnie z prawen energetycznym, opłatę za przyłączenie do sieci ustala się w oparciu o stawki określone w taryfie zatwierdzonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. W sytuacji, w której spółka odmówi zawarcia umowy musi powiadomić o tym prezesa URE oraz konsumenta. Jeżeli powodem jest konieczność poniesienia przez przedsiębiorcę zbyt wysokich kosztów wykonania przyłącza, a prezes URE w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania powiadomienia nie zgłosi zastrzeżeń, przedsiębiorstwo może przyłączyć do sieci według opłaty uzgodnionej indywidualnie w umowie z konsumentem. W takim przypadku nie stosuje się stawek zawartych w taryfie.

Postępowanie wykazało, że spółka PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego Dystrybucja, niezależnie od okoliczności, pobierała każdorazowo dodatkowe opłaty za zmianę przyłącza według stawek pozataryfowych. Była to praktyka godząca w interesy finansowe klientów spółki - stosowane przez nią opłaty były nawet do 140 proc. wyższe niż przysługujące z taryfy.

Prezes UOKiK uznała, że stosowana przez przedsiębiorcę praktyka jest niedozwolona i nakazała zaniechanie jej stosowana. Nałożyła na niego także karę finansową w wysokości 204 414 zł.

Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów czy Federacji Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800á008. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

UOKiK