Z raportu NIK wynika, że instytucje kultury funkcjonowały prawidłowo. Skutecznie i efektywnie wykonywały zarówno zadania statutowe, jak i te powierzone przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kontrola NIK wykazała, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego usprawnił i uelastycznił system działalności kulturalnej. Dokonał tego poprzez decentralizację systemu zarządzania kulturą. Zwiększył zakres zadań w części istniejących państwowych instytucji kultury oraz utworzył nowe, wyspecjalizowane w poszczególnych obszarach jak np. polska literatura i jej dziedzictwo, muzyka i taniec, polski teatr, muzea.

Poszerzenie celów i zadań statutowych instytucji kultury skutkowało zwiększeniem nakładów finansowych na ich funkcjonowanie. W 2011 r. wzrosły one w stosunku do 2010 r. z niecałych 786 mln zł do ponad 825 mln zł. Na 2012 r. zaplanowano kwotę 895 mln zł.

NIK zwróciła jednak uwagę, że mimo przekazania przez Ministra części swoich zadań państwowym instytucjom kultury nie zmniejszyło się ani zatrudnienie, ani nawet liczba komórek organizacyjnych w samym Ministerstwie.

W ocenie Izby instytucje kultury funkcjonowały prawidłowo. Skutecznie i efektywnie wykonywały zarówno zadania statutowe, jak i te powierzone przez Ministra. Z kolei wykryte w instytucjach kultury nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim zasad ustalania wynagrodzeń dla ich pracowników.

Zobacz: NIK: Gminy źle gospodarują mieszkaniami

Z raportu NIK wynika, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego naruszył zasadę jawności gospodarowania środkami publicznymi. Udzielał zewnętrznym podmiotom dofinansowania na zrealizowanie konkretnych zadań poprzez zwiększenie dotacji podmiotowych dla instytucji kultury. Tymczasem środki z takiej dotacji - tak jak określa to ustawa o finansach publicznych - powinny być przeznaczane na pokrycie bieżącej działalności dotowanej instytucji.

NIK stwierdziła także, że Minister powierzał państwowym instytucjom kultury wykonywanie zadań wykraczających poza ich statutowo określone cele i działania. Dotyczyło to m.in. zlecenia ekspertyz dotyczących oceny merytorycznej wniosków nadesłanych do Programów Ministra, opłacania honorariów ekspertów oceniających wnioski w Programach Ministra oraz przygotowania logotypu i hasła kampanii promującej przechodzenie z nadawania analogowego na cyfrowe w telewizji naziemnej.

PS/źródło:NIK

Zobacz także:

NIK o opiece zdrowotnej w więzieniach