Unia Europejska chce aby pasażerowie korzystający z transportu drogowego i morskiego mieli prawo do posiłku, zakwaterowanie w hotelu oraz innych i do odpowiednich usług w przypadku odwołania połączenia.

Komisja Europejska pracuje nad nowymi rozporządzeniami , których celem jest podwyższenie poziomu usług w transporcie drogowym i morskim. Najnowsze regulacje przewidują bowiem, iż pasażerowie korzystający ze wspomnianych transportów będą mieli takie same prawa jak podróżujący samolotem lub pociągiem, czyli innymi prawo do posiłku, zakwaterowania w hotelu oraz alternatywnych usług w razie odwołania lub przerwania połączenia. Firmy, które nie będą przestrzegać przepisów, będą musiały zwrócić pasażerowi przynajmniej część kosztów zakupionego biletu.

Ponadto podróżni będą również mieli również prawo do uzyskania określonych informacji odnośnie wycieczki a także skutecznych procedur odwoławczych. Firmy natomiast będą mogły podważać skargę pasażera w ciągu dwóch miesięcy, ponieważ po upływie tego terminu zostanie ona uznana za przyjętą.

Projektowane przepisy przewidują również zapewnienie nieodpłatnej pomocy w czasie podróży niepełnosprawnym osobom lub też osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Natomiast operatorzy turystyczni będą ponosić odpowiedzialność za zagubiony lub uszkodzony bagaż oraz z tytułu obrażeń ciała lub śmierci pasażerów.

Od 2005 roku podobne prawa przysługują osobom podróżującym samolotem lub pociągiem.

KE/KZ