Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w czerwcu 2007 roku na skutek zawiadomienia skierowanego do Urzędu przez Lubelską Korporację Komunikacyjną. Przedsiębiorca zarzucił Gminie Lublin bezpodstawne odmawianie prawa do korzystania z przystanków komunikacji miejskiej.


Zaspokajanie potrzeb społeczności


Zgodnie z przepisami do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb społeczności w zakresie lokalnego transportu. Gmina Lublin jest właścicielem i zarządcą wszystkich przystanków zlokalizowanych na jej terenie. Oznacza to, że jest także jedynym podmiotem uprawnionym do tworzenia przystanków, wyrażania zgody na korzystanie z nich oraz ustalania zasad na jakich to się odbywa.

Wątpliwości UOKIK-u


Wątpliwości Urzędu wzbudziły warunki na jakich gmina udziela zgody na korzystanie z przystanków, która jest niezbędna do uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w tym zakresie. Jak ustalił UOKiK gmina Lublin uzależniała wydanie zgody od przedstawienia przez przedsiębiorcę propozycji linii komunikacyjnych i rozkładów jazdy oraz ilości i rodzajów pojazdów przewidzianych do obsługi linii (wraz z dołączonymi kserokopiami dowodów rejestracyjnych). Zdaniem Prezes Urzędu na tym etapie przedsiębiorca nie ma obowiązku przedstawiania takich dokumentów i nie są one konieczne do wydania zgody na korzystanie z przystanków. Działania gminy doprowadziły do tego, że Lubelska Korporacja Komunikacyjna została pozbawiona możliwości rozwoju poprzez rozszerzenie swojej oferty przewozowej.

Ograniczanie konkurencjiprzez gminy


Z praktyki Urzędu wynika, że gminy bardzo często wykorzystują swoją silną pozycję odmawiając innym podmiotom prawa do korzystania z przystanków. Tworzą w ten sposób bardzo silną barierę w dostępie do rynku, a tym samym zniekształcają konkurencję. Działania te są również niekorzystne dla pasażerów, ponieważ osłabiają skłonność do obniżania cen oraz oferowania lepszych warunków świadczonych usług.
Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To już jest trzecia decyzja, w której UOKiK kwestionuje praktyki Gminy Lublin w zakresie udostępniania przystanków. W 2004 i 2005 roku gmina została ukarana karami finansowymi w łącznej wysokości 160 tys. zł.



UOKIK/AS