Założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami, przedłożone przez ministra infrastruktury zostały przyjęte przez rząd.

W założeniach projektu ustawy zawarto przepisy dotyczące uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, nadzoru nad kierowcami oraz sposobu przeprowadzania i kontroli szkolenia i egzaminowania przyszłych kierowców.

Przez dwa lata osoby, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kat. B, będą poddane szczególnemu nadzorowi. „Młodzi kierowcy”, np. w przypadku popełnienia dwóch wykroczeń, będą kierowani na kurs reedukacyjny. W wyjątkowych sytuacjach mogą także utracić uprawnienia do kierowania pojazdami. W pierwszym roku młody kierowca nie będzie mógł wykonywać zawodu kierowcy w pojazdach przewożących ludzi. Osoby, wobec których orzeczono zakaz kierowania pojazdami nie będą mogły odbywać szkolenia i przystępować do egzaminu na prawo jazdy.

W założeniach przyjęto, że na kurs reedukacyjny trafią kierowcy, którzy uzyskają 24 punkty karne. Obecnie muszą oni przystąpić do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje. Jeśli w ciągu 5 lat od wydania skierowania na taki kurs ponownie przekroczą maksymalną liczbę punktów, wówczas stracą prawo jazdy. Kursy reedukacyjne przewidziano również dla osób, które kierowały pojazdami po alkoholu lub po użyciu podobnie działającego środka.

Do podniesienia kwalifikacji kierujących pojazdami mają także doprowadzić nowe wymagania wobec instruktorów i ośrodków szkolenia kierowców.

Coroczne warsztaty doszkalające

Jeżeli chodzi o instruktorów będą oni musieli corocznie uczestniczyć w warsztatach doskonalenia zawodowego, co obecnie nie jest wymagane. U osób poddawanych badaniu lekarskiemu i psychologicznemu sprawdzane będą przeciwwskazania do wykonywania pracy instruktora, a nie jak dotychczas do kierowania pojazdem. Kandydaci na instruktorów będą szkoleni przez posiadające specjalne poświadczenie ośrodki szkolenia kierowców. Znacznie rozszerzono katalog przestępstw eliminujących osobę z ewidencji instruktorów.

Istotne novum dotyczy wymagań wobec ośrodków szkolenia kierowców. Szkolenia dotyczące uzyskiwania uprawnień wszystkich kategorii praw jazdy mają się odbywać na terenie powiatu, w którym zgłoszono ośrodek do rejestru przedsiębiorców, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w ruchu drogowym. Ośrodki ruchu drogowego będą musiały informować o miejscu i czasie przeprowadzania poszczególnych zajęć wskazanych w programie. Takie rozwiązania ukrócą zjawisko polegające na wystawianiu zaświadczeń osobom, które w ogóle nie uczestniczyły w zajęciach. Zaproponowano także, by instruktorzy nauki jazdy brali coroczny udział w warsztatach szkoleniowych.

Wymagania dla egzaminatorów

Nowym wymaganiom będą podlegać także egzaminatorzy. Podobnie jak instruktorzy będą musieli uczestniczyć w badaniach pod kątem przeciwwskazań do wykonywania pracy egzaminatora. Będą musieli także wykazać się odpowiednim doświadczeniem w egzaminowaniu. Kandydat musi uczestniczyć w 20 egzaminach w charakterze obserwatora i przeprowadzić 10 egzaminów pod nadzorem. Przewidziano, że wszelkie skargi dotyczące nieprawidłowości w egzaminie na prawo jazdy będą rozpatrywane przez marszałka województwa.

Egzaminatorzy będą podlegać ograniczeniom w prowadzeniu działalności gospodarczej, podobnie jak osoby pełniące funkcje publiczne.

Rozwiązania unijnego dotyczące praw jazd

Projekt założeń ustawy wprowadza do prawa krajowego rozwiązania unijne dotyczące praw jazdy. Do 2033 r. nastąpi wymiana krajowych praw jazdy na dokumenty wydane zgodnie z nowym wzorem unijnym. Wprowadzony zostanie administracyjny okres ważności tych dokumentów – 15 lat dla praw jazdy kat. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E; 5 lat lub w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych dla pozostałych kategorii.

Wprowadzona zostanie także nowa kategoria prawa jazdy – AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe), będą je mogły uzyskać osoby od 14 roku życia. Będzie także nowe prawo jazdy typu A2, uprawniające do prowadzenia motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW. Zgodnie z założeniami, minimalny wiek uprawniający do kierowania pojazdami oznaczonymi w prawie jazdy kategoriami C i C+E wynosi 18 lat, dla kategorii D i D+E – 21 lat.

Zaproponowane rozwiązania powinny poprawić bezpieczeństwo na drogach przez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz przyczynić się do eliminacji oszustw, korupcji i nierzetelnego wykonywania usług w procesie ich szkolenia oraz egzaminowania.

KPRM/AS

Zobacz także:

TK: Nie można odebrać prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu

Szkoły jazdy naruszają interesy konsumentów