W dniu 31 maja 2010 roku TK rozpozna wniosek Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego dotyczący zasad korekty wniosku w sprawie kwot rekompensujących utracone dochody z tytułu zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej.

Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności § 5 ust. 3 i 4 w związku z § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia 2003 roku w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom dotacji celowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z art. 47 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz art. 92 ust. 1 konstytucji.

Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego ma zapewniony udział w dochodach publicznych odpowiednio do przysługujących jej zadań. Jednym z dochodów własnych gminy jest wpływ z podatku od nieruchomości. Ustawodawca przewidział zwolnienie od tego podatku prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej. W ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wprowadzono mechanizm rekompensujący gminie dochody utracone z powyższego tytułu. Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie przepisów kwestionowanego rozporządzenia przeznaczane są między innymi na zrekompensowanie gminom utraconych dochodów.

Zdaniem wnioskodawcy przepis § 5 ust. 3 i 4 kwestionowanego rozporządzenia narusza delegację ustawową zawartą w art. 47 ust. 7 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ustawa nakazuje zrekompensować gminom utracone dochody z tytułu zwolnień bez wprowadzenia jakichkolwiek ograniczeń w tym zakresie, a więc również ograniczeń czasowych. W świetle niniejszej delegacji minister nie miał prawa do wprowadzenia terminu, który realnie ogranicza gminie możliwość uzyskania pełnej rekompensaty gwarantowanej jej przez ustawę w art. 47.

TK/AS