W 2008 roku ponad 62 000 osób zwróciło się bezpośrednio lub za pośrednictwem Internetu do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w celu uzyskania informacji lub pomocy prawnej w sprawach dotyczących problemów transgranicznych.
Doroczny Raport Sieci ECC-Net za 2008 rok, opublikowany przez Komisję Europejska wspierającą działania centrów konsumenckich, pokazuje 22% wzrost liczby konsumentów, którzy zwrócili się do placówek o pomoc.
Działania prowadzone przez Centra Sieci ECC-Net skupiają się głównie na doradztwie i udzielaniu pomocy konsumentom, którzy mają problemy dokonując zakupów towarów lub usług za granicą - bezpośrednio lub na odległość (głównie poprzez Internet):
-Centra Sieci ECC-Net doradzają konsumentom w zakresie ich praw podczas dokonywania zakupów za granicą, udzielają informacji na temat europejskich i krajowych regulacji prawnych w tym zakresie;
-Centrum, do którego zgłasza się konsument współpracuje z placówką w kraju, w którym zakupiony został dany produkt lub usługa;
-Centra Sieci ECC-Net pomagają konsumentom rozwiązać spór z przedsiębiorcom przede wszystkim w sposób polubowny;
-Konsumentom, którym samodzielnie nie udało się rozwiązać sporu z przedsiębiorcą, Centra Sieci ECC-Net udzielają porad odnośnie możliwości pozasądowego rozstrzygnięcia sporu;
-Konsumenci mogą zwracać się do Centrów Sieci ECC-Net o pomoc osobiście, telefonicznie, lub poprzez email; jeśli przedsiębiorca nie odpowie na reklamację, konsument może złożyć do Centrum skargę za pomocą specjalnego formularza on-line dostępnego na stronach Centrów we wszystkich językach gdzie sieć istnieje;
- Centra Sieci ECC-Net współpracują z innymi sieciami europejskimi, w tym np. siecią SOLVIT, która zajmuje się problemami wynikającymi z nieprawidłowego stosowania wewnętrznych regulacji rynkowych przez władze krajowe, czy siecią FIN-Net, zajmującą się pozasądowym rozstrzyganiem sporów dotyczących usług finansowych.
Wybrane statystyki Raportu:
Skargi związane z niezadowoleniem z produktu lub usługi - 25%
wadliwe produkty - 44%,
niezgodność z zamówieniem - 30%
niebezpieczne produkty - 9%
Problemy związane z dostawą - 18%
opóźnienia - 15%,
częściowe opóźnienia - 7%
Naruszenia warunków umowy - 16%
unieważnienie umowy - 60%
nierespektowanie przez przedsiębiorców ustawowego okresu przysługującemu nabywcy na wycofanie się z umowy - 21%
Skargi związane z zakupami online - 47%
Skargi związane z zakupami z wykorzystanie innych metod sprzedaży na odległość, takich jak np. zamówienia listowne - 24% (o 15% więcej niż w 2007 roku).
ECK/AS
Zobacz także:
Sweep Day, czyli jak UE wymiata problemy konsumencie z internetu