Fundacja, z uwagi na społeczną wagę problemu, zaapelowała o refleksję nad sposobem prowadzenia dyskusji w sieci, charakterem materiałów umieszczanych przez prywatnych użytkowników oraz obowiązkami ciążącymi na pośrednikach, którzy umożliwiają publikację tych treści.

"Materiały i komentarze, w których wykorzystuje się wizerunek osoby prywatnej bez jej zgody, często mają charakter ironiczny, napastliwy i obraźliwy. W minionym roku media informowały m.in. o sprawie fikcyjnego bloga pani Grażyny Żarko, która stała się obiektem zjadliwych komentarzy internautów, tzw. sprawie „pana Andrzeja”, funkcjonariusza policji, którego wizerunek wykorzystano w licznych ironicznych i satyrycznych układankach graficznych, tzw. „memach”, czy, w ostatnich dniach, uczestniczki wigilii miejskiej w Radomiu, z której uczyniono bohaterkę licznych „memów” oraz podstron na portalach społecznościowych, ukazujących ją w jednoznacznie negatywnym i obraźliwym kontekście"- czytamy w liście Fundacji.

Zobacz: Wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamie

Jak podkreśla Fundacja "specyfika rozprzestrzeniania informacji, w szczególności niezwykle szybkie tempo multiplikowania materiałów w Internecie oraz niezwykle duża liczba stron, gdzie są one publikowane, w gruncie rzeczy uniemożliwia trwałe i całkowite usunięcie owych treści z Internetu. W związku z tym pośrednicy powinni wykazywać szczególną wrażliwość na sygnały i zgłoszenia dotyczące możliwości naruszenia praw jednostki."

"Ukrócenie opisywanego zjawiska wymaga przede wszystkim reagowania na wszelkie przejawy naruszania dóbr osobistych, a więc po pierwsze zwracania uwagi i zgłaszania administratorom stron takich treści"- wskazuje HFPC.

Zobacz: Reklamy spersonalizowane w serwisach społecznościowych

"Osoby, które padły ofiarą internetowej agresji, mają ograniczone możliwości reagowania na podobne incydenty, dlatego też kluczowe jest tu współdziałanie wszystkich zainteresowanych w celu skutecznego zapobiegania i niwelowania skutków podobnych sytuacji"- uważa Fundacja.

PS/źródło:HFPC

Zobacz także:

Jak poprawić wizerunek kancelarii

Ochrona danych osobowych w Internecie