Projekt zmiany ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym trafił do konsultacji społecznych. Zawarte w nim rozwiązania mają służyć unowocześnieniu polskiego modelu nauczania na szczeblu akademickim.

Stypendium rektora dla studentów I roku

Ministerialne eksperymenty ze stypendiami zawsze stanowiły przedmiot zażartych dyskusji akademickich. Zeszłoroczne zmiany w kryteriach przyznawania stypendium ministra za wybitne osiągnięcia - zmniejszenie liczby stypendystów, wrzucenie do jednego koszyka studentów kierunków humanistycznych, ścisłych, artystycznych i sportowców, położenie nacisku na publikacje naukowe i projekty badawcze z jednoczesnym zbagatelizowaniem średniej ocen i aktywności w organizacjach studenckich - nie przysporzyły działaniom resortu wielu zwolenników. Wśród studentów podnosiły się głosy oburzonych na wprowadzone zmiany, które generują plagę auto-plagiatów i produkowanie bezwartościowych publikacji naukowych. Wydaje się jednak, że zaproponowane przez ministerstwo poprawki do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym zmierzają w zgoła innym kierunku.

Zobacz: Prawo o szkolnictwie wyższym zgodne z Konstytucją

Zasadniczą zmianą jest możliwość ubiegania się o stypendium rektora przez studentów I roku studiów I stopnia, a więc osób świeżo po maturze. Dotychczasowa regulacja prawna stawiała najzdolniejszym studentom wymóg ukończenia I roku studiów i uzyskania wysokiej średniej ocen. Jeżeli proponowane przez resort szkolnictwa wyższego zmiany wejdą w życie, podstawą przyznania stypendium rektora będzie także wysoki wynik uzyskany na egzaminie maturalnym lub wysoki wynik postępowania rekrutacyjnego. Jak widać autorzy poprawek wzięli przykład z niektórych uczelni wyższych, które z własnej inicjatywy oferują najlepszym abiturientom ekwiwalent finansowy za ich osiągnięcia naukowe, zwłaszcza na polu olimpiad przedmiotowych.

Więcej praktyki

Innym, rozwiązaniem proponowanym przez Barbarę Kudrycką, jest wprowadzenie do programu kształcenia na kierunkach o profilu praktyczny, obowiązkowych, co najmniej trzymiesięcznych praktyk zawodowych. Mogą one odbywać się na przemian z zajęciami teoretycznymi, prowadzonymi w murach uczelni. Podobny model nauczania ma szanse zażegnać problem absolwentów nieprzygotowanych do pracy w zawodzie i stworzyć zróżnicowany rynek usług edukacyjnych z podziałem na uczelnie akademickie i zawodowe. Wpasowuje się to w założenia przygotowanej na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Strategii rozwoju Szkolnictwa Wyższego w Polsce do 2020 roku, która przewiduje powstanie nowej typologii uczelni wyższych.

Wzrostowi innowacyjności na polskich uczelniach ma służyć także przyznanie naukowcom praw majątkowych do poczynionych przez nich wynalazków. Ma to ich zachęcić do podejmowania nowych inicjatyw badawczych i komercjalizacji ich efektów.

Dominika Pietrzyk

Zobacz także:

Ranking Wydziałów Prawa w 2013 roku