Irena Lipowicz, Rzecznik Praw Obywatelskich.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwróciła się do Dyrektora Generalnego Służby Więziennej o zajęcie stanowiska w sprawie braku właściwego informowania osadzonych o przysługujących im prawach i ciążących na nich obowiązkach.

Problem został zauważony przez pracowników Krajowego Mechanizmu Prewencji wizytujących jednostki penitencjarne. Część osób tymczasowo aresztowanych i skazanych wskazywała, że podczas rozmowy informacyjnej nie otrzymała kompleksowych informacji o przysługujących im prawach i ciążących na nich obowiązkach. W wyniku braku należytej znajomości zasad funkcjonowania w jednostce, zdarzały się sytuacje, w których osoby te naruszały obowiązujące nakazy lub zakazy, narażając się tym samym na odpowiedzialność dyscyplinarną.

Zobacz: Pełnomocnik, który nie jest adwokatem ma utrudniony kontakt z klientem

Zdaniem przedstawicieli Krajowego Mechanizmu Prewencji obowiązek informacyjny względem osadzonych powinien obejmować udzielenie stosownych wskazówek i wyjaśnień, z uwzględnieniem poziomu intelektualnego więźnia, jego poziomu wiedzy i wykształcenia. Samo zapoznanie się z przepisami Kodeksu Karnego Wykonawczego, bez wyjaśnienia na konkretnych przykładach, może okazać się niewystarczające- ocenia RPO.

Rzecznik wskazała także na dodatkowy problem, jakim jest łączenie w praktyce rozmowy informacyjnej ze wstępną, mającą na celu ustalenie niezbędnych informacji o osadzonym. W efekcie zagadnienia dotyczące pozbawionego wolności dominują w tej rozmowie nad informacjami personelu- zaznacza RPO.

Zdaniem Rzecznika wskazane jest przygotowanie kompendium wiedzy o podstawowych prawach i obowiązkach skazanych i tymczasowo aresztowanych. Tak przygotowany w formie pisemnej dokument, pracownicy Służby Więziennej mogliby przedstawić osadzonym do zapoznania się, w szczególności podczas pobytu w celi przejściowej.

Źródło:RPO