Business Centre Club, po dokonaniu przez ekspertów analizy projektu nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, ze szczególnym uwzględnieniem punktu widzenia przedsiębiorców - wykonawców zamówień publicznych, przedłożył podkomisji wyłonionej przez sejmową Komisję Gospodarki, opinię na temat proponowanych zmian w przepisach zamówieniowych.

Finalizowana nowelizacja ma na celu przede wszystkim wdrożenie przepisów unijnej dyrektywy tzw. obronnej, lecz ponadto zawiera propozycje zmian nie związanych z tą dyrektywą, zamierzonych jako doskonalenie polskich przepisów w myśl dyrektyw zamówieniowych UE.

W ocenie BCC proponowane w tym zakresie przepisy można podzielić na dwie grupy - takie, które zasługują na aprobatę i wnoszą pozytywne wartości do systemu zamówień publicznych oraz takie, które budzą poważne niekiedy wątpliwości i wymagają dopracowania.

W opinii BCC na aprobatę, po ewentualnym wyjaśnieniu drobnych wątpliwości, zasługują propozycje dotyczące wprowadzenie do Prawa zamówień publicznych dialogu technicznego oraz systemu prekwalifikacji wykonawców.

Przesłanki wykluczenia wykonawców

W ocenie BCC z kolei zdecydowanie pogorszą jakość prawa propozycje dotyczące zmian w przesłankach wykluczenia wykonawców z postępowania, zawarte w modyfikacji art. 24 ust. 1 pkt 1, propozycji nowego art. 24 ust. 1 pkt 1b oraz w propozycji nowego art. 24 ust. 2 pkt 5.

Pierwsza zmiana dotyczy modyfikacji istniejącej przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 1. Nowa regulacja umożliwi wykluczenie z postępowania wykonawcy, który został zobowiązany do zapłaty kary umownej, jeżeli obowiązek zapłaty kary umownej wynosił nie mniej niż 5% wartości realizowanego zamówienia i został stwierdzony orzeczeniem sądu.

Nowelizacja proponuje ponadto kolejną przesłankę wykluczenia wyrażoną w art.24 ust. 1 pkt 1b. Zgodnie z propozycją wykluczeniu mieliby podlegać wykonawcy, z którymi zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, której wartość dla robót budowlanych była równa lub przekraczała wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro, z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy, albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.

Co więcej nowelizacja zakłada wprowadzenie kolejnej, całkowicie nowej, przesłanki wykluczenia. Zgodnie z proponowanym art. 24 ust. 2 pkt 5 zamawiający będzie miał obowiązek wykluczenia wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu, chyba że wykażą,iż istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Wszystkie propozycje dotyczące przesłanek wykluczenia stanowią istotne zachwianie sprawiedliwości kontraktowej w relacji zamawiający-wykonawcy, uzależniając istnienie wykonawcy na rynku zamówień publicznych od arbitralnej decyzji zamawiającego. Wobec wszystkich tych zmian można podnieść zarzut wątpliwości co do zgodności z prawem UE- ocenia BCC.

Ponadto przesłanka dotycząca zwalczania potencjalnych zmów przetargowych nawet nie przybliży do rozwiązania tego problemu, a jeszcze bardziej zbiurokratyzuje postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przez narzucenie obowiązku dostarczania kolejnych zbędnych dokumentów- uważają eksperci BCC.

Uwagi BCC do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Zobacz także:

Projekt zmian w prawie zamówień publicznych nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców

FOR: Propozycje zmian w zamówieniach publicznych pogorszą sytuację przedsiębiorców