Niezależnie od wielkości kancelarii, wykorzystanie Internetu do celów marketingowych, powinno być w zakresie standardowych działań firmy świadczącej usługi profesjonalne.



Najprostszym i najpowszechniejszym sposobem skorzystania z dobrodziejstwa Internetu jest stworzenie własnej strony internetowej. Duże firmy zapewne zaangażują do tego zadania wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Mniejsze mogą sobie jednak poradzić w inny, niemniej efektywny sposób. Koszt wykupienie domeny internetowej i zaprojektowania podstawowej strony internetowej zaczyna się od kilkuset złotych rocznie. Wręcz są gotowe wzorce stron, które trzeba jedynie wypełnić odpowiednią treścią. Kolejne koszty generuje odpowiednie pozycjonowanie strony w globalnej sieci tak, aby po wpisaniu określonych słów kluczowych, pojawiała się ona na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Można skorzystać z dodatkowych możliwości, jakie oferuje wyszukiwarka Google, np. Google Adwords czyli linków sponsorowanych. Jest to stosunkowo niedroga forma reklamy, stosowane przez niektóre kancelarie i z mojej perspektywy stanowiąca raczej informację niż reklamę w rozumieniu zasad etyki zawodów prawniczych.

Innym sposobem zapewnienia sobie większej obecności w sieci, a tym samym możliwości łatwiejszego wyszukania informacji o firmie przez np. potencjalnych klientów, są internetowe bazy teleadresowe. Należy jednak podejść rozsądnie do obecności w nich, ponieważ nie wszystkie są odpowiednim miejscem do prezentowania działalności.

Warto również pamiętać o możliwości współpracy redakcyjnej z niektórymi portalami internetowymi. Media internetowe potrzebują tzw. kontentu, a to, co prawnicy mają najcenniejszego do zaoferowania, to ich wiedza merytoryczna.

Jeśli kancelaria prawnicza chce być postrzegana jako bardziej nowoczesna powinna zapoznać się z zasadami Web 2.0. Jednym z narzędzi, które funkcjonują w oparciu o filozofię Web 2.0 są blogi czyli internetowe pamiętniki. W sieci można spotkać blogi prawników, utworzone na specjalistycznych portalach, jak np. www.prawnik.pl . Utworzenie i prowadzenie bloga wymaga w zasadzie jedynie pomysłu i konsekwencji w regularnym uzupełnianiu postów/wpisów na blogu.

Do kategorii Web 2.0 należą również tzw. podcasty i videocasty oraz portale społecznościowe. Ostatnia kategoria jest o tyle ciekawa, że jak pokazują najnowsze badania Gemiusa przeprowadzone na zlecenie serwisu Profeo.pl, połowa użytkowników biznesowych serwisów społecznościowych nawiązała dzięki nim nowe znajomości, a na wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie zdecydował się co piąty zarejestrowany.

Choć Internet nigdy nie zastąpi bezpośrednich relacji z klientami, które w branży usług profesjonalnych mają szczególne znacznie, stanowi on źródło wielu szans marketingowych.
Efektywny kosztowo, wykorzystywany konsekwentnie i z pomysłem, pozwala na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy czy indywidualnego prawnika. Dla każdej firmy strategia wykorzystania Internetu do działań marketingowych będzie różna, bo uzależniona od celów biznesowych, ale każdy może z tego narzędzia skorzystać. Najważniejsze to dobry pomysł i konsekwencja w jego realizacji












Magdalena Żuk. dyrektora zarządzająca w FineArt Communication zajmującą się marketingiem usług profesjonalnych