statystyki

Prawnik na rynku

25.03.2009, 11:30; Aktualizacja: 19.03.2011, 01:48
Sukcesy każdego podmiotu gospodarczego zależą od efektywności jego marketingu, a marketing – od trafnej analizy otoczenia i jej zasobów. Na tym gruncie buduje się kolejne etapy skutecznej strategii marketingowej.

 

 

Czym właściwie jest marketing? Marketing identyfikowany jest różnie: jako reklama, sposób obsługiwania klientów, sprzedaż, badania rynku, promocje, itp. To tylko fragment. Marketing - to nieustanne działania zmierzające do zaspokojenia potrzeb klientów. Jeżeli uda nam się zadowolić klienta, zrealizujemy także swoje cele –satysfakcję z pracy i zysk. Nie jest to jednak łatwe: dzisiejszy klient jest bardziej wymagający, ma większy wybór usług, a my mamy coraz mniej pieniędzy na działania „sprzedażowe”. Przede wszystkim dobry plan Działanie powinno być zaplanowane. Nie wystarczy lokal i szyld: „Kancelaria radców prawnych Kowalskiego i Nowaka”. Na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie: kim jestem, gdzie jestem i gdzie chcę być. Ustalić cel własnych wysiłków. I tak określi się zakres przyszłych działań: długo- i krótkookresowych. Analiza mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń jakie niesie otoczenie to kolejny krok przy ustalaniu planu działania. Mocne strony dają nam jasność jakimi aspektami się wyróżniać, czym walczyć z konkurencją, słabe strony powinniśmy chronić przed rywalami, ale także pracować nad nimi, poprawiać. Szanse dawane przez otoczenie, jeśli są dobrze wykorzystane, pozwolą nam być lepszym od naszych rywali, a zagrożenia znać trzeba, aby wiedzieć, czego unikać. Kim jest mój Klient Jednym z kluczowych aspektów marketingu jest znalezienie właściwej grupy klientów i skupienie się na niej. Niewiele kancelarii może z powodzeniem być „wszystkim dla wszystkich”, ale także niewiele tego chce. Również niewiele kancelarii ma stałe miejsce na rynku, długotrwałe kontrakty na obsługę rzetelnych klientów. Dlatego też należy precyzyjne określić jakich klientów mamy obecnie i jakich chcemy mieć w przyszłości. Segmentacja rynku, czyli podział klientów na grupy, wyodrębnione z punktu widzenia racjonalności adresowanych do nich działań oraz uszeregowane według ważności, pozwala kancelarii przeznaczać optymalne zasoby na najbardziej obiecujące przedsięwzięcia. Podział klientów można prowadzić na podstawie wielu kryteriów: zarówno charakterystyki klienta, jak i jego zachowań nabywczych: kto i po jaką usługę przyszedł, jaki jest jego cel/potrzeba; czy jest to Jan Kowalski prywatnie, czy firma Kowalskiego, czy Pan Jan ma problemy z żoną i potrzebuje adwokata, czy jego firma ma problem z odzyskaniem długów od klienta, obsługa jest jednorazowa, czy będzie to długookresowa współpraca, sama sprawa – prosta i typowa, czy wyjątkowa i skomplikowana. Co oferuję i za ile W audycie marketingowym pytamy nie tylko komu, ale także co sprzedajemy. Nieumiejętne zarządzanie produktem może przynieść szkody, których nie da się zrekompensować dobrym zarządzaniem w innych dziedzinach. (dla wyjaśnienia: produktem jest każdy przedmiot lub proces, który przedstawia jakąś wartość dla konsumenta; dobro materialne i usługa są dwoma rodzajami produktu). Produkt składa się z kilku poziomów: - rdzeń (istota korzyści): np. pomoc prawna - produkt rzeczywisty (podstawowa usługa z określonym minimum związanych z nią oczekiwań, które muszą być spełnione): np. możliwość spotkania z adwokatem w spokojnym i bezpiecznym miejscu, jakość obsługi przez kancelarię, lokalizacja - produkt poszerzony (dodatkowe elementy): np. reputacja radcy/kancelarii, marka, rekomendacje innych klientów, elastyczność działania.


Pozostało 47% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane