Ciężarówki nie będą już niszczyły dróg, przewożąc drewno.
Inspekcja Transportu Drogowego będzie miała ułatwione zadanie przy kontroli przewoźników drewna. Przy transporcie takich ładunków ich masa zostanie ustalona na podstawie objętości i gęstości danego gatunku drewna. Te dwie wartości zostaną przez siebie pomnożone i w ten sposób znana będzie masa takiego towaru. Rozwiązanie takie wprowadzi nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2011 r. nr 222, poz. 1321). Przepis wejdzie w życie 19 stycznia 2012 roku.

Przewóz drewna

Zgodnie z nowelą gęstości poszczególnych gatunków drzew mają zostać określone przez ministrów środowiska i gospodarki w rozporządzeniu. Ustawowa delegacja określa, że muszą oni uwzględnić w szczególności gatunki drewna mające zastosowanie w przemyśle i budownictwie, jego rodzaj i postać, w jakiej jest ono przewożone.
Obecnie ustalenie masy przewozów drewna jest trudne. W konsekwencji firmy transportowe ładują do ciężarówek jego dużą ilość. To powoduje, że pojazdy przewożące drewno przekraczają dopuszczalne limity nacisków osi pojazdu na drogi.

Duże ładunki

Pozostałe przepisy ustawy wejdą w życie dopiero 19 października 2012 roku. Tego dnia zmienią się zasady wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych, czyli takich, których nacisk osi na jezdnię z ładunkiem lub bez niego przekracza normy dopuszczone na danej drodze. Za taki pojazd zostanie uznany także ten, którego wymiar jest większy niż dopuszczony.
Zgodnie z nowelą będzie w sumie aż siedem kategorii zezwoleń na przejazd po drogach. Będą się one różnić w zależności od drogi, masy ładunku lub wielkości pojazdu czy też czasu, przez jaki będzie ważny taki dokument. I tak zezwolenie pierwszej kategorii na przejazd pojazdem nienormatywnym po drodze gminnej, powiatowej lub wojewódzkiej wyda zarządca drogi. Będzie ono ważne przez miesiąc, pół roku lub rok. Z takim dokumentem będzie można poruszać się pojazdem, którego nacisk osi na jezdnię nie wyniesie więcej niż 11,5 tony.
Druga kategoria zezwoleń obejmie drogi publiczne z wyjątkiem ekspresowych i autostrad. Wyda je starosta i będą one ważne przez 12 miesięcy. Również w przypadku zezwoleń kategorii trzeciej właściwy do ich wydania będzie starosta. Obejmą one drogi publiczne i będzą mogły być ważne przez pół roku, 12 miesięcy lub dwa lata. Uprawnią one do jazdy po określonych drogach pojazdem, którego długość nie przekracza 15 metrów. Gdy ciężarówka ma przyczepę, to długość całego zestawu może wynosić do 23 metrów.

Pojazdy najcięższe

Zgodnie z nowelą na drogach krajowych konieczne będzie uzyskanie zezwolenia kategorii czwartej lub szóstej. W tym drugim przypadku rzeczywista masa całkowita pojazdu będzie mogła mieć maksymalnie 60 ton. Gdy tak ciężkim pojazdem z ładunkiem przewoźnik będzie chciał przejechać po drodze publicznej, to zezwolenie wyda GDDKiA, a nie starosta.
Jest jeszcze siódma kategoria zezwoleń. GDDKiA wyda je na jednorazowy przejazd pojazdem, którego wymiary są większe od wskazanych w innych kategoriach.