W trakcie wyboru przewodniczącego rady osoba kandydująca na to stanowisko nie powinna uczestniczyć w głosowaniu.
Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego do trzech wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Podobne zasady obowiązują również podczas wyborów szefów w powiatach i województwach.
Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem radny. Przepisy gminnych statutów powinny precyzować przepisy dotyczące przewodniczących rady.
Analiza samorządowych ustaw ustrojowych nie pozostawia zatem wątpliwości, że przewodniczący to najważniejsza osoba w radzie gminy, powiatu czy sejmiku województwa. Z tych względów Naczelny Sąd Administracyjny doszedł do przekonania, że kandydat do tej funkcji nie powinien brać udziału w takim głosowaniu (wyrok z 25 stycznia 2010 r., sygn. akt 1865/09). Ogólny zapis, na którym NSA oparł swoje rozstrzygnięcie, został ustalony w art. 25a ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Tymczasem taka interpretacja przepisów tam, gdzie głosów jest na styk, może stanowić istotny problem. Przykładowo, w Radzie Miasta Katowice przewodniczący rady został wybrany tylko jednym głosem. Podobnych sytuacji jest jednak więcej.
Z takim rozstrzygnięciem nie zgadzają się jednak prawnicy i samorządowcy. W ocenie Borysa Budki, radcy prawnego i radnego w radzie Miasta w Zabrzu norma prawna zawarta w art. 25a u.s.g. dotyczy stosunków zewnętrznych, a więc takich, w których gmina jest stroną.
– Jako przykład można podać głosowanie nad udzieleniem bonifikaty przy zakupie od gminy nieruchomości przez radnego bądź też wyrażenia zgody na zastosowanie trybu bezprzetargowego – tłumaczy Borys Budka. Dodaje, że celem tego przepisu było uniknięcie sytuacji, gdy poprzez głosowanie radny mógłby wpływać na własne, indywidualne interesy, nie tylko majątkowe.
Z tych względów głosowanie nad wyborem przewodniczącego rady, jego zastępców czy też członków komisji należy uznać za akty wewnętrzne, mające związek z organizacją prac danej rady, a nie prywatnymi interesami samorządowców.
Organizacja prac rady
Przewodniczący rady miasta (gminy) organizuje pracę rady, a w szczególności:
● przygotowuje i zwołuje sesje, ustala porządek obrad, prowadzi obrady oraz sprawuje policję sesyjną;
● przygotowuje projekt planu pracy rady.
Pozostało
86%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama