Określenie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w ramach pomocy w formie posiłku, obejmuje wskazanie podmiotów zobowiązanych do zwrotu, a także ustalenie kryteriów, na podstawie których ma ten zwrot nastąpić i w jakiej części.
TEZA
Określenie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w ramach pomocy w formie posiłku, obejmuje wskazanie podmiotów zobowiązanych do zwrotu, a także ustalenie kryteriów, na podstawie których ma ten zwrot nastąpić i w jakiej części.
STAN FAKTYCZNY
Rada Gminy Narewka podjęła uchwałę Nr XXXVI/279/10
w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w postaci dożywiania. Zgodnie z decyzją radnych w przypadku, gdy dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 150 proc. kryterium dochodowego na osobę w rodzinie określonego w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r., nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), posiłek jest bezpłatny. Jeżeli natomiast dochód na osobę w rodzinie przekracza to kryterium, wydatki na posiłek podlegają zwrotowi w całości.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”
(Dz.U. nr 267, poz. 2259 z późn. zm.), który stanowi podstawę do przyjętej regulacji, rada gminy, w drodze uchwały, określa warunki odpłatności za pomoc w formie posiłku osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza 150 proc. kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej. W ocenie wojewody przyznana radzie gminy kompetencja do określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych gminy w ramach pomocy w formie posiłku, obejmuje przede wszystkim wskazanie podmiotów zobowiązanych do zwrotu, a także ustalenie kryteriów, na podstawie których ma ten zwrot nastąpić i w jakiej części. W konsekwencji rada gminy posiada uprawnienia do podejmowania uchwał określających warunki odpłatności za pomoc w formie posiłku w przypadku przekroczenia przez dany krąg podmiotów wysokości kryterium dochodowego ustalonego przez ustawodawcę bądź radę gminy. Tymczasem w toku badania legalności uchwały organ nadzoru stwierdził, iż uchwała rady gminy nie przewiduje zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania osobom uprawnionym, których dochód na osobę w rodzinie przekracza 150 proc. kryterium dochodowego. Brak regulacji w tym zakresie przesądza o bezprzedmiotowym charakterze kwestionowanego zapisu uchwały.
Rozstrzygnięcie Wojewody Podlaskiego z 21 września 2010 r., NK.II.BG.0911-131/2010