Urzędnik nie może odmówić sporządzenia kopii z akt sprawy za pomocą kserokopiarki należącej do urzędu.
Urzędnik nie może odmówić sporządzenia kopii z akt sprawy za pomocą kserokopiarki należącej do urzędu.
Jeden z interesantów zwrócił się do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o skserowanie mu z akt jego sprawy odpisu protokołu. Inspektorat odmówił. Dowodził w swym piśmie, że przepisy nie przewidują obowiązku udostępnienia stronie urządzeń biurowych, które są wyposażeniem urzędu. Podkreślił, że prawo nie nakazuje także wykonania kserokopii przez pracownika urzędu czy też wydania akt sprawy celem wykonania kserokopii poza urzędem. Interesant zaskarżył takie rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.
WSA odrzucił skargę. Uznał, że urząd ma obowiązek umożliwienia stronie przeglądania akt, sporządzania notatek i sporządzania odpisów. Jednak obowiązek ten nie sięga tak daleko, aby organ musiał wykonywać odpisy dokumentu na kserokopiarce urzędu, która nie była przeznaczona do użytku publicznego. W ocenie sądu organ odmówił udostępnienia kserokopiarki, a nie – udostępnienia stronie akt sprawy i umożliwienia sporządzenia odpisu.
Interesant wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA ją uwzględnił i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania WSA. Podkreślił, że w przepisach nie ma żadnych ograniczeń w wykonywaniu odpisów z akt sprawy. Skoro strona ma prawo sporządzać notatki lub odpisy z wszelkich pism znajdujących się w aktach sprawy, to urząd nie ma podstaw odmówić jej także sporządzenia kopii za pomocą kserokopiarki i innych nowoczesnych urządzeń. NSA podkreślił, że w razie odmowy skserowania akt organ ma obowiązek wydać postanowienie. Organ ma także prawo ustalenia odpłatności za skorzystanie z jego ksero.
WSA ponownie rozpoznając sprawę, znów uznał skargę za niedopuszczalną i ją odrzucił. Interesant ponownie więc zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Zarzucał, że WSA nie podporządkował się wykładni zaprezentowanej przez NSA.
Naczelny Sąd Administracyjny ponownie uznał trafność skargi. Wytknął, że WSA zignorował stanowisko prawne NSA. Wskazał, że przedmiotem skargi jest stanowisko merytoryczne nadzoru budowlanego w kwestii dostępu strony do kserokopiarki w urzędzie. Podlega ono kognicji sądów administracyjnych. Jeśli stanowisko inspektoratu nie może być traktowane jako postanowienie, to sąd powinien rozstrzygnąć, czy postawa inspektoratu nie jest bezczynnością organu. Taka bezczynność także podlega kontroli sądowoadministracyjnej.
Sygn. akt II OSK 1676/10
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama