Jak samorządy mogą tworzyć warunki dla dobrego rozwoju lokalnego biznesu? Jakie działania powinny być podejmowane, aby zachęcać przedsiębiorców do inwestowania w danym regionie? Jak zaplanować współpracę z inwestorami z korzyścią dla gminy.
Samorządy konkurują między sobą, starając się o przyciągnięcie dobrych inwestorów. Każde miasto ma tu swoją taktykę, akcentując najmocniejsze atuty lokalne. Przykładowo Wrocław będący silnym ośrodkiem uniwersyteckim może się promować, pokazując świetnie wykształcone i otwarte na innowacje zasoby pracowników. Tej samej formy promocji nie może, niestety, ślepo powielać Częstochowa. Ponieważ każda oferta szuka odbiorcy, Częstochowa też ma szansę, bo nie każdy inwestor potrzebuje wyłącznie dobrze wykształconych pracowników. Istotna jest także cena pracy i jej odniesienie do jakości. Istotne jest więc zindywidualizowanie oferty, wydobycie w niej lokalnych atutów, a przy tym podporządkowanie ich potrzebom odbiorców. Oczywiste jest, że miasto nie może się promować dla samego promowania. Niezbędne jest posiadanie oferty, a więc także dysponowanie przygotowanymi pod względem infrastrukturalnym i planistycznym terenami. Do tego przygotowania należy jednak podchodzić dość ostrożnie. Nie zawsze opracowany miejscowy plan zagospodarowania odpowiada inwestorowi; można także popełnić poważne błędy w rozbudowie sieci infrastrukturalnej, nie znając rzeczywistych potrzeb potencjalnego inwestora. Dlatego, przykładowo, w Częstochowie przygotowując teren pod potrzeby dużej inwestycji koncernu meblowego, miasto przy ścisłej współpracy z inwestorem sporządziło miejscowy plan zagospodarowania i projekty rozwoju infrastruktury w tym rejonie.
Do rzeczy oczywistych należy także zasada dobrego pierwszego kontaktu. Innymi słowy: inwestor powinien bez problemu trafić na kompetentnych pracowników, którzy udzielą wszelkich oczekiwanych informacji, wskażą obowiązujące w urzędzie procedury, będą – w razie potrzeby – życzliwymi przewodnikami po wszystkich instytucjach i podmiotach od których zależna jest możliwość realizacji inwestycji. Centra obsługi inwestora czy osoby pilotujące inwestycje – to już wszędzie jest norma. Pamiętać należy, że najlepszą formą promocji jest dobra opinia tych, którzy w danym mieście zaryzykowali prowadzenie swojego przedsiębiorstwa. Kontakty handlowe łączą świat, produkt i usługa stają się wizytówką nie tylko firmy, lecz i miejsca wytworzenia. Dlatego z dumą podkreślamy częstochowski rodowód warszawskiego mostu Świętokrzyskiego, bo ten piękny obiekt jest świadectwem umiejętności naszych pracowników. Tym samym dla potencjalnych inwestorów jest wskazówką oczekiwanej jakości naszych zasobów.
Zbliżają się wybory samorządowe. Jest więc rzeczą niezwykle ważną akcentowanie zasady ciągłości działań, a w tym uznania przez nowe władze ważności deklaracji złożonych przez poprzedników. Można zauważyć: wyższą atrakcyjnością inwestycyjną cieszą się miasta, gdzie przez kolejną kadencje rządzi ta sama ekipa (Wrocław, Gdańsk, Kraków, Gliwice, Katowice, Bielsko-Biała). Radykalne zmiany polityczne zniechęcają do podejmowania długofalowych przedsięwzięć.
Delikatną rolą urzędników odpowiedzialnych za obsługę inwestorów jest – bez względu na ich własne poglądy – podkreślanie, że spodziewane wyborcze zmiany nie wpłyną na ciągłość zobowiązań. Na szczęście fakt ten potwierdza zdecydowana większość lokalnych historii małych ojczyzn.
łs