Na wydanie pozwolenia na budowę starosta ma maksymalnie 65 dni od złożenia wniosku. Jeżeli w terminie tym decyzji nie wyda, to za każdy dzień zwłoki musi zapłacić grzywnę w wysokości 500 zł. Nakłada ją wojewoda lub główny inspektor nadzoru budowlanego.
Na wydanie pozwolenia na budowę starosta ma maksymalnie 65 dni od złożenia wniosku. Jeżeli w terminie tym decyzji nie wyda, to za każdy dzień zwłoki musi zapłacić grzywnę w wysokości 500 zł. Nakłada ją wojewoda lub główny inspektor nadzoru budowlanego.
Jedną z najważniejszych zasad postępowania administracyjnego jest zasada szybkości i prostoty postępowania. Realizując te zadania organy administracji powinny przede wszystkim wnikliwie i szybko załatwiać sprawy, za pomocą możliwie najprostszych środków. Jeśli do rozstrzygnięcia jakiejś sprawy organ administracji nie musi zgromadzić żadnych dowodów, to powinien załatwić ją niezwłocznie, tzn. bez zbędnej zwłoki.
W celu realizacji zasady szybkości postępowania administracyjnego w niektórych przypadkach organy administracji mają obowiązek załatwiania spraw w bardziej konkretnych terminach niż szybko czy niezwłocznie. Zgodnie np. z art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli do załatwienia danej sprawy organ administracji musi przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, to swoje rozstrzygnięcie powinien wydać najpóźniej w ciągu miesiąca. Jeżeli natomiast sprawa ma charakter szczególnie skomplikowany, to rozstrzygnięcie administracyjne może zapaść najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
W niektórych, bardziej skomplikowanych sprawach przepisy wydłużają organom administracji czas na załatwienie danej sprawy. Chodzi tu przede wszystkim o sprawy trudne, o złożonych aspektach prawnych i społecznych. Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia w przypadku terminu na wydanie pozwolenia na budowę. Na wydanie swojego rozstrzygnięcia w tym przedmiocie starosta ma bowiem 65 dni.
Termin na wydanie pozwolenia na budowę nie ma charakteru wyłącznie instrukcyjnego. W praktyce oznacza to, że jego niedotrzymanie wiąże się dla starosty z określonymi, negatywnymi konsekwencjami. W przypadku gdy organ ten nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, to organ wyższego stopnia wymierza mu karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Organem wyższego stopnia będzie zazwyczaj wojewoda. Jeżeli jednak pozwolenia na budowę nie wydał w terminie wojewoda, to organem wyższego stopnia nakładającym karę za zwłokę będzie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
W przypadku gdy starosta zgadza się z wysokością nałożonej kary, to powinien ją uiścić w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia o jej nałożeniu. Jeżeli w tym terminie starosta kary nie uiści, to podlega ona ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W każdym przypadku ściągnięta kara stanowi dochód budżetu państwa.
Nie oznacza to jednak, że w każdej sytuacji starosta ma bezwzględny obowiązek uiszczenia nałożonej na niego kary. Na postanowienie wojewody lub Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego przysługuje bowiem zażalenie. Na jego złożenie starosta ma 14 dni. Jeżeli postanowienie wydał wojewoda, to zażalenie powinno być złożone do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jeżeli natomiast postanowienie wydał Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, to nie będzie przysługiwało na nie zażalenie, ale wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy.
W swoim środku odwoławczym organ administracji powinien wskazać m.in. dlaczego uważa, że nałożona na niego kara jest niesłuszna. Może więc podnosić, że nie powinna być ona na niego nałożona, bowiem nie przekroczył on terminu 65 dni na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Sytuacja taka zaistnieje np. wówczas, gdy postępowanie w tym przedmiocie zostanie zawieszone, ale złożony do starosty wniosek o wydanie pozwolenia będzie niekompletny. Do terminu 65 dni nie wlicza się bowiem terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu. Jeżeli okoliczności podniesione przez starostę w środku odwoławczym zostaną uznane przez organ odwoławczy za zasadne, to postanowienie o nałożeniu na niego kary powinno zostać uchylone, a starosta po spełnieniu określonych wymagań przez inwestora, czyli np. uzupełnieniu wniosku, powinien wydać decyzję o pozwoleniu na budowę.
Starosta może wydać pozwolenia na budowę jedynie wówczas, kiedy złożony do niego wniosek jest kompletny, tzn. zawiera wszystkie wymagane przez prawo dokumenty. Do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę należy więc dołączyć cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczenie potwierdzające uprawnienia do projektowania. Konieczne jest także dołączenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Starosta może wydać pozwolenie wyłącznie w sytuacji, kiedy wniosek w tej sprawie został złożony w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Niedopuszczalne jest także wydanie pozwolenia osobie, która nie złożyła, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Starosta może wydać decyzję o pozwoleniu na budowę w terminie 65 dni wyłącznie wówczas, kiedy inwestor spełni wszystkie wymagania.
Pozwolenie na budowę może być wydane po uprzednim przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wymaganej przepisami o ochronie środowiska oraz uzyskaniu przez inwestora wymaganych przepisami szczególnymi pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów. Uzgodnienia te, zgody lub opinie powinny być wydane w terminie 14 dni od dnia zaproponowania rozwiązań przez inwestora.
Orzecznictwo
Kompletność wniosku
Zastosowanie art. 35 ust. 6 prawa budowlanego i wymierzenie na tej podstawie grzywny powinno mieć wówczas zastosowanie, gdy organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę dysponuje kompletnym wnioskiem o pozwolenie na budowę, a mimo to pozostaje w bezczynności.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 marca 2008 r., sygn. akt II OSK 302/07
Aktywność organu administracji
Wezwanie inwestora przez właściwy organ administracji do uzupełnienia braków wniosku o wydanie pozwolenia na budowę należy potraktować jako wypełnienie prawnego obowiązku organu. W takiej sytuacji nie ma zwłoki w działaniu organu, o której mowa w art. 35 ust. 6 prawa budowlanego. Okres pomiędzy wpłynięciem do organu wniosku wymagającego uzupełnienia także nie może być wliczany do okresu zwłoki w rozumieniu art. 35 ust. 6 prawa budowlanego.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lutego 2009 r., sygn. akt II OSK 182/08
Podstawa prawna
Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama