Firmy paczkujące towary i ich importerzy zapłacą kary za rozprowadzanie produktów, których rzeczywista ilość nie odpowiada wielkości podanej na opakowaniu.
Przedsiębiorcy, którzy zajmują się paczkowaniem na zlecenie butelek z alkoholem lub perfumami będą podlegać kontrolom planowym przeprowadzanym przez dyrektora właściwego terytorialnie okręgowego urzędu miar. Powyższe zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o towarach paczkowanych, którą wczoraj przyjął rząd.
Dotychczas takiemu nadzorowi podlegały tylko pomieszczenia paczkującego przedsiębiorcy, firmy zlecające paczkowanie oraz miejsca, w których produkty alkoholowe i kosmetyczne były składowane. Zmiana polegająca na objęciu tym systemem importerów oraz paczkujących na zlecenie została wprowadzona, ponieważ wyłączenie ich spoza kontroli było niebezpieczne dla konsumentów towarów paczkowanych. Mogli być oni wprowadzani w błąd co do rzeczywistej ilości towaru, gdyż niedopuszczalna była kontrola towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej.
Przygotowana przez resort gospodarki nowela przewiduje ponadto, że ewentualne opłaty za kontrole do-raźne dokonywane przez urząd miar będą mogły być pobierane nie tylko od paczkującego produkty. Zmienione przepisy pozwalają nakładać je także na przedsiębiorcę zlecającego paczkowanie, paczkującego na zlecenie, sprowadzającego produkty oraz ich importera. W związku z tym intencją ustawodawcy było objęcie takim samym systemem kar wszystkich kontrolowanych podmiotów. Każdy przedsiębiorca ponosi bowiem odpowiedzialność za to, czy stosowany wewnętrzny system kontroli ilości towaru paczkowanego jest odpowiedni.