Osoby kupujące w sieci są oszukiwane nawet przez sprzedawców, którzy zbierali wcześniej tylko pozytywne opinie. Po sprawdzeniu opóźnienia w dostawie paczki trzeba zgłosić sprawę do administratora i na policję.
Wraz z wzrostem popularności zakupów w internecie coraz częściej dochodzi do prób wykorzystania przez oszustów nieuwagi, naiwności i pośpiechu internautów. Bywalcy aukcji internetowych muszą przestać się łudzić, że w sieci można znaleźć okazję, dzięki której kupią towar prawie za darmo.
W ostatnim czasie oszuści wybierają coraz bardziej wyrafinowane sposoby na wyłudzenie pieniędzy. Najpierw handlują przedmiotami o niskiej wartości i zdobywają pozytywne komentarze użytkowników sieci. W końcu wystawiają dużą liczbę drogich rzeczy, które dzięki atrakcyjnym cenom rozchodzą się jak ciepłe bułeczki.

Działania oszustów

Mechanizm działania oszustów jest bardzo prosty. Posługują się oni cudzymi danymi personalnymi i najpierw logują się na portalach aukcyjnych. Tam oferują do sprzedaży o kilkanaście tysięcy zł tańszy samochód terenowy z Niemiec czy oryginalne buty sportowe za 100 zł. Najczęściej wystawiają na licytację nieistniejący towar, inkasują od zwycięzcy pieniądze, a następnie znikają – kontakt z nimi się urywa. Kupujący nie dostaje nic albo rzecz, której nie wylicytował (w przesyłce znajduje np. cegłę zamiast radia) lub towar o dużo niższej jakości. Oszuści posługują się najczęściej kontami bankowymi założonymi na fałszywe dokumenty tożsamości. By zmylić policję, korzystają często z kafejek internetowych.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Oszukany internauta powinien zebrać dowody i udać się na policję.
W pełnej wersji artykułu znajdziesz:

- Wzór zawiadomienia o popełnieniu oszustwa
- Jak udokumentować sprawę
- Jaka jest odpowiedzialność
- Jak uniknąć oszusta w internecie