Przy tworzeniu świetlicy należy zwrócić uwagę na cele, jakie spełnić ma ta instytucja. Przede wszystkim powinno to być centrum
kultury na wsi. Obiekt taki powinien być wpisany w lokalny program rozwoju kulturalnego konkretnej miejscowości i gminy.
Edukacja i rekreacja
Świetlica wiejska to pomieszczenie przeznaczone do spędzania czasu wolnego, rekreacji i edukacji, rozwijania zainteresowań i integracji lokalnych społeczności.
W naszych warunkach w gminach obok świetlic wiejskich istnieją jeszcze świetlice specjalistyczne, adresowane do konkretnych grup społecznych. Są to świetlice: środowiskowe, przy domach
kultury czy socjoterapeutyczne.
To, jakie cele mają być osiągnięte dzięki funkcjonowaniu świetlicy oraz sposoby prowadzenia jej działalności finansowej i gospodarczej, zależy od organu założycielskiego i prowadzącego oraz od mieszkańców wsi.
Założenie świetlicy
Nie ma
przepisów prawnych, które by wprost określały sposoby powoływania świetlic wiejskich.
Nie tylko gmina może prowadzić i organizować świetlice. W praktyce jednak, co najmniej w 90 proc. organami prowadzącymi świetlice są gminy, organizacje społeczne i pozarządowe oraz Ochotnicza Straż Pożarna (OSP). Nic nie stoi na przeszkodzie, by świetlice mógł powołać zespół mieszkańców konkretnej wsi, rada parafialna albo inna podobna organizacja społeczna.
Z racji podstawowych celów gminy, jakimi są zadania służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców,
samorządy gminne są organami przodującymi w zakładaniu świetlic wiejskich. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne lub społeczne w postaci zespołów lub komitetów do spraw powołania i zbudowania świetlicy.
Prowadzenie placówki
Decyzję o utworzeniu określonej jednostki organizacyjnej podejmuje gmina w drodze uchwały swojej rady. Może to być np. zespół do spraw budowy i powołania świetlicy w danej miejscowości.
W uchwale rady gminy, w której powołuje się jednostkę organizacyjną do spraw budowy i prowadzenia świetlicy, określone powinny być:
● przedmiot działania oraz forma organizacyjna działalności,
● sposób finansowania realizowanego zadania,
● zasady kontroli i nadzoru nad działalnością jednostki przez organ gminy.
W ramach działalności prowadzonej przez świetlicę mogą być wraz z nią prowadzone: przedszkole, biblioteka, zespół muzyczny czy pracownia plastyczna.
Uchwała i finansowanie
Świetlica działa na terenie jednej miejscowości. Istnieje obowiązek wpisu jej do rejestru. To rada gminy powołuje do istnienia i działania świetlicę na terenie konkretnego sołectwa, w drodze swojej uchwały. Uchwała rady gminy określa nazwę, teren działania i nadaje statut, jako podstawę działania świetlicy publicznej.
W przedmiotowej uchwale muszą być określone formy i zakres działania świetlicy. Jeżeli organizatorem jest samorząd gminny, to świetlica musi być finansowana z budżetu gminnego. Świetlica jest instytucją niekomercyjną, ale mimo to może np. wynajmować lokal za odpowiednią opłatą.
Kontrola i nadzór
Świetlica podlega nadzorowi urzędu gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
Godziny otwarcia świetlicy dostosowane powinny być do lokalnego zapotrzebowania, zgłoszonego za pośrednictwem sołectwa przez mieszkańców wsi. Świetlica podejmuje działalność w oparciu o swój statut, który jest załącznikiem do uchwały rady gminy o powołaniu świetlicy.
Najczęściej, w praktyce bywa tak, że organizowanie pracy świetlicy wiejskiej powołanej przez radę gminy powierza się osobom zatrudnionym w urzędzie gminy, jako np. referent. Jest to praktykowane, ale tylko w sytuacji, gdy w strukturze organizacyjnej zostało przewidziane specjalne stanowisko referenta upowszechniania kultury. Urzędnik taki z reguły posiada pełnomocnictwa do zajmowania się sprawami dotyczącymi obsługi świetlicy.
Rada gminy ma również prawo uchwalić, by świetlica działała jako samorządowa instytucja kultury. Instytucja taka realizuje zadania gminy w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej.
W takiej sytuacji obowiązkiem urzędu gminy jest stworzenie rejestru instytucji kultury. Należy do tego rejestru taka instytucja jak świetlica. Świetlica jako samorządowa instytucja kultury uzyskuje osobowość prawną. Może rozpocząć działalność kulturalną i społeczną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez gminę. Zdarza się, że samorządową instytucję kultury tworzy kilka świetlic wiejskich, domów kultury i kilka bibliotek.
Organizacja pracy
Świetlica musi działać według rocznego planu lub harmonogramu. Powinna posiadać stosowny regulamin korzystania ze sprzętu i z pomieszczeń przez mieszkańców wsi. Regulamin powinien być na stałe umieszczony w widocznym miejscu.
W przypadku gdy przy świetlicy znajduje się plac zabaw dla dzieci albo boisko, to na sprzęcie zainstalowanym na placu powinny być umieszczone w widocznym miejscu atesty. Sprzęt musi być bezpieczny i musi spełniać wymogi bhp. Również na placu, boisku musi być umieszczony, w widocznym miejscu, regulamin korzystania z urządzeń.
Plac i boisko, podobnie jak świetlica, powinny być otwarte w godzinach ustalonych w porozumieniu z mieszkańcami wsi.
Obowiązkiem jest też przestrzeganie przepisów sanitarnych i higieny w budynku świetlicy oraz w jej otoczeniu.
Gospodarka finansowa instytucji kultury
Jeśli z art. 9 ust. 1 ustawy z 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wynika powinność organizowania działalności kulturalnej przez tworzenie samorządowych instytucji kultury, a te w myśl art. 27 ust. 1 tej ustawy samodzielnie gospodarują przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzą samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, zgodnie zaś z art. 28 pokrywają koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów – to powyższe uregulowania prawne stanowią lex specialis, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym, a także przepisy, do których odesłano w art. 17 ustawy o finansach publicznych – wyrok z 17 października 2001 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie I SA 2197/01.
Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zm.).
Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania – Odnowa i rozwój wsi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz.U. nr 38, poz. 220 ze zm.).