Księgi wieczyste nie będą prywatyzowane

autor: Katarzyna Wójcik-Adamska21.05.2010, 03:00; Aktualizacja: 21.05.2010, 08:34

Prywatyzacja wydziałów ksiąg wieczystych skróciłaby okres oczekiwania na wpis. Należy przywrócić przedwojenną instytucję pisarza hipotecznego – uważają eksperci. Sądowe wydziały ksiąg wieczystych rozstrzygałyby tylko sprawy sporne.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (33)

  • Prawnik(2010-05-21 03:39) Zgłoś naruszenie 00

    Kto miałby przejąć prowadzenie ksiąg wieczystych? Zaprzyjaźnione firmy? Prywatyzacja ksiąg to nie jest najlepszy pomysł. Przywrócenie instytucji pisarza hipotecznego może być dobre. To mogłoby korzystnie wpłynąć na płynność procedur wieczystoksięgowych. Powstałyby również nowe miejsca pracy dla absolwentów.

    Odpowiedz
  • Obserwator sądów.(2010-05-21 07:04) Zgłoś naruszenie 00

    Proponuję sprywatyzować całe sądownictwo RP.

    Odpowiedz
  • xylon(2010-05-21 08:00) Zgłoś naruszenie 00

    Na razie są trudności w próbach fałszowania ksiąg wieczystych jak to robią nowi,podstawieni spadkobiercy domów,nieistniejących przedwojennych zakładów.Olbrzymi majątek którym handluje się nielegalnie skupując prawa własności trzeba według Stępnia sprywatyzować Po co?bo znikną trudności w dostępie do tortu.Już dzisiaj powstają fikcyjne testamenty, fałszywi spadkobiercy i osoby z podrobionymi dowodami osobistymi na nazwiska nieżyjących właścicieli.Argument za pisarzem że byłaby to osoba zaufania publicznego dla mnie jest hipokryzją- dlaczego osobę prywatną mam dążyć większym zaufaniem niż urzędnika państwowego pani sędzio?-bo to znajomy królika

    Odpowiedz
  • jjj(2010-05-21 08:05) Zgłoś naruszenie 00

    dobrze, że ktoś zauważył, że praca w księgach wieczystych nie polega na automatycznym przepisywaniu tego co jest we wniosku, do ksiegi wieczystej. Każdy dokument stanowiący podstawę wpisu musi być zbadany przez sąd pod kątem formalnym ale również merytorycznym. Zresztą na temat ksiąg wieczystych jest mnóstwo orzeczeń Sądu Najwyższego. Nie są to więc łatwe zagadnienia.

    Odpowiedz
  • respublica(2010-05-21 08:36) Zgłoś naruszenie 00

    prywatyzacja rejestru własności to chory pomysł. Prywatnemu przedsiębiorcy zawsze zależy głównie na maksymalizacji zysku, inne kryteria są na drugim, trzecim miejscu. Aż strach pomyśleć co by było gdyby w księgach dbano głównie o to jak by tu najwięcej wyciągnąć od klienta... Nieprawidłowe wpisy i przymykanie oka na różne rzeczy za małym wynagrodzeniem byłyby na porządku dziennym.
    Czy w Niemczech, Francji, Hiszpanii księgi wieczyste są prywatne? NIE, co za durny pomysł z ta prywatyzacją, kolejna grupka polskich cwaniaków strasznie chce ubić tutaj własny interesik i lobbuje do znudzenia.

    Odpowiedz
  • wodnik(2010-05-21 08:48) Zgłoś naruszenie 00

    Nie wiem skąd się wiecznie biorą te tezy o długim czekaniu na wpis ?! Może tak jest w warszawce , ale w znakomitej wiekszości kraju na wpis nie czeka się długo. Prywatyzacja tak ? Pewnie czyjść szwagier ma jakąś firmę , która się tym chętnie zajmie. A radcy prawni lepiej zajęliby się douczeniem w kwestii kw ( ich wnioski to w większości skandal ) , zamiast tu planować farmazony !

    Odpowiedz
  • respublica(2010-05-21 08:56) Zgłoś naruszenie 00

    odnośnie mitów o strasznie długim oczekiwaniu na wpis: pracuję w wydziale ksiąg wieczystych jednego z większych miast Polski, dziś wykonujemy wpisy z wniosków złożonych 2-3 DNI temu. Zaległości wydział nie ma żadnych, najstarszy wniosek oczekujący na wpis pochodzi sprzed 2 tygodni i czeka jedynie dlatego że wnioskodawca zapomniał nadesłać odpowiednich dokumentów.

    Odpowiedz
  • ehhh(2010-05-21 09:14) Zgłoś naruszenie 00

    ktoś wam zapłacił, że by wypisywać takie totalne bzdury??? sprywatyzujmy też policję, będzie jeszcze śmieszniej.

    Odpowiedz
  • ref.(2010-05-21 09:18) Zgłoś naruszenie 00

    A my w wydziale z chęcią byśmy się sprywatyzowali. Skoro państwo wydało już miliony na informatyzację, migrację KW i nasze wykształcenie na aplikacjach, to nasze koszty byłby niezbyt wysokie. Zrobimy firmę "Wpisy: szybko, tanio i bez zbędnych formalności." Teraz się człowiek stara, a jak będzie na swoim to co? Szef mi nie będzie straszny (bo będę swoim własnym szefem) Się zainkasuje stosowne opłaty i hulaj dusza. A że i tak konkurencja będzie zerowa (bo akt księgi się nie zdubluje więc we właściwości jednego SR będzie mogła być tylko jedna firma od wpisów) to co ja się będę terminowością przejmował.

    Odpowiedz
  • ref.(2010-05-21 09:19) Zgłoś naruszenie 00

    PS: Dla trolli i obrońców moralności i takich tam mała podpowiedź: SARKAZM

    Odpowiedz
  • Kataryn(2010-05-21 09:21) Zgłoś naruszenie 00

    Na prywatyzację czeka teżTrybunał Konstytucyjny - choć prywata nie omija już sędziów nawet najwyższego szczebla - co wyszło w trakcie operacji hazardowej... Niepełnosprawni intelektualnie chcą przegonić Unię - ale w czym?...

    Odpowiedz
  • J. w T. Kresy Zach.(2010-05-21 09:56) Zgłoś naruszenie 00

    i tak powinno pozostać. Dość wypuszczania obowiązków dla zbijania prywatnego kapitału.

    Odpowiedz
  • piroman(2010-05-21 10:51) Zgłoś naruszenie 00

    W Poznaniu to i z tydzień się czeka... Jak widać można...

    Odpowiedz
  • JADWIGA(2010-05-21 11:43) Zgłoś naruszenie 00

    NIC DODAĆ NIC UJĄĆ. WYSTARCZY ZADAĆ PYTANIE KTO NA TYM ZYSKA- JEST ODPOWIEDZ IM WIĘKSZE BAGNO ,TYM LEPIEJ SIE ŁOWI MĘTNE RYBKI. -OTO CAŁA PRAWDA MYŚLĘ ,WIĘC JESTEM . ZACZYNAMA SZUKAĆ LITERATURY JAK BUDOWAĆ LEPIANKI , JAKIE KORZONKI SĄ JADALNE JAK UPRAWIAĆ ROLĘ.

    Odpowiedz
  • anna marlena germanowicz(2010-05-21 12:24) Zgłoś naruszenie 00

    Pomysł z prywatyzacją jest beznadziejny. Taki pomysł to wymysł dziennikarzy a nierealne rozmowy w kulłarach. Także bez obaw, nic się nie zmieni. :)

    Odpowiedz
  • biznesman(2010-05-21 12:25) Zgłoś naruszenie 00

    Zgadzam się z tymi, którzy opowiadają się za prywatyzacją ksiąg wieczystych. Jedynym racjonalnym powodem dla którego państwo nadal utrzymuje ten monopol jest kasa jaka wpływa do "wydziałów ksiąg wieczystych". Z tejże kasy utrzymywanych jest wiele innych niedochodowych wydziałów itp. Więc rezygnacji państwa z monopolu nie będzie, choć odbyłoby się to wyłącznie z pożytkiem dla obywatela. Pożytek ogółu jest dla państwa jak wiadomo obojętny.

    Odpowiedz
  • ref(2010-05-21 12:38) Zgłoś naruszenie 00

    ad 17
    To lepiej zamienić monopol państwowy na monopol prywatny ??
    ciekawa koncepcja...

    Odpowiedz
  • Prawnik(2010-05-21 12:38) Zgłoś naruszenie 00

    Prywatyzacja odbywa się na wysokim szczeblu, a wolności dla zwykłych ludzi jest coraz mniej. Absolwent prawa nie może wykonywać zawodu prawniczego, bo władza mu na to nie pozwala, podobnie, jak na wiele rzeczy wielu innym ludziom, ale państwo można przehandlować, czemu nie. Pozostaje pytanie, czy państwo, które sprywatyzuje sferę publiczną, będzie jeszcze zasługiwało na miano państwa. Państwo z definicji ma charakter publiczny.

    Prawdą jest, że w sądach wieczystoksięgowych są krótkie terminy. Wpisy dokonywane są na bieżąco. Argument o przewlekłości postępowania nie jest już aktualny, tym bardziej, że w momencie przyjmowania wniosku dokonywany jest wpis ostrzeżenia, wskazujący na możliwość zmiany stanu prawnego. Wtedy idzie się do sądu i przegląda się akta.

    Odpowiedz
  • biznesman(2010-05-21 12:50) Zgłoś naruszenie 00

    ad ref
    Prywatny monopol wyłącznie pod państwową kontrolą to ideał. Szybciej. Taniej. Lepiej. - bo dba się o swoje, a nie jakieś tam państwowe. Proponuję 18-stce powrót do PGR oraz nacjonalizację sfery działalności gospodarczej. To się nie sprawdza, jak już tego doświadczyliśmy

    Odpowiedz
  • Łukasz G(2010-05-21 13:00) Zgłoś naruszenie 00

    ad. 17
    "niedochodowe wydziały" - od kiedy wymiar sprawiedliwości jest działalnością gospodarczą nastawioną na zysk? Dla przykładu - wszyscy chcemy aby karano przestępców i nikt nie powie, że utrzymywanie wydziałów karnych jest niedochodowe. Może je też sprywatyzujemy ? Odnośnie zagadnienia prywatyzacji ksiąg i wydziałów kw - jestem nawet za za jakieś 50 lat jak wszystkie nieruchomości w Polsce będą miały elektroniczną księgę wieczystą, jak we wszystkich będą aktualne dane oraz zbudowany zostanie kataster nieruchomości elektronicznie powiązany z systemem ksiąg, znikną założone za cara księgi hipoteczne występujące dalej w obrocie itp. Zgadzam się z wypowiedziami ref. Sam jestem po apl. referendarskiej choć w zawodzie nie pracuję.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane