Sejmik wojewódzki w drodze uchwały tworzy park krajobrazowy lub powiększa jego obszar. Sejmik jest również właściwy do likwidacji lub zmniejszenia obszaru parku krajobrazowego.

Ustawa kompetencyjna z 23 kwietnia 2009 r. upoważniła sejmik województwa do utworzenia w drodze uchwały parku krajobrazowego lub powiększenia jego obszaru. Wcześniej było to uprawnienie wojewody. Sejmik określa również jego nazwę, obszar, przebieg granicy i otulinę (jeżeli została wyznaczona), szczególne cele ochrony oraz zakazy właściwe dla danego parku krajobrazowego lub jego części. Dotyczy to także kompetencji do likwidacji lub zmniejszenia obszaru parku krajobrazowego.

Konieczne uzgodnienia

Likwidacja lub zmniejszenie parku krajobrazowego są możliwe po uzgodnieniu z właściwymi miejscowo radami gmin. Chodzi o takie kwestuje jak bezpowrotna utrata wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych oraz walorów krajobrazowych wyłączanych obszarów parku krajobrazowego. Projekt uchwały sejmiku województwa w sprawie utworzenia, zmiany granic lub likwidacji parku krajobrazowego wymaga również uzgodnienia z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Statut i dyrektor

Sejmik województwa w drodze uchwały nadaje statut parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych określający strukturę organizacyjną parku lub zespołu parków. Z kolei zarząd województwa powołuje dyrektora parku krajobrazowego po zasięgnięciu opinii regionalnej rady ochrony przyrody.

Ochrona krajobrazu

Dodatkowo zgodnie z omawianymi przepisami wyznaczenie obszaru chronionego krajobrazu następuje w drodze uchwały sejmiku województwa, który określa jego nazwę, położenie, obszar, sprawującego nadzór, ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów oraz zakazy właściwe dla danego obszaru chronionego krajobrazu lub jego części. Podobnie jak w przypadku parku krajobrazowego likwidacja lub zmiana granic obszaru chronionego krajobrazu następuje w drodze uchwały sejmiku województwa, po zaopiniowaniu przez właściwe miejscowo rady gmin z powodu bezpowrotnej utraty wyróżniającego się krajobrazu o zróżnicowanych ekosystemach i możliwości zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem. Projekt uchwały sejmiku województwa, wymaga uzgodnienia z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Rada parku

Członków rady parku krajobrazowego lub rady zespołu parków krajobrazowych w liczbie od 10 do 20 na kadencję trwającą pięć lat powołuje zarząd województwa spośród m.in. działających na rzecz ochrony przyrody przedstawicieli nauki i organizacji ekologicznych oraz przedstawicieli właściwych miejscowo jednostek samorządu województwa, samorządu gminnego i organizacji gospodarczych. W przypadku członków rady parku krajobrazowego lub rady zespołu parków krajobrazowych położonych na terenie kilku województw radę powołuje zarząd województwa, na którego obszarze znajduje się największa część parku lub zespołu parków, w porozumieniu z pozostałymi zarządami województw.

Rada parku krajobrazowego lub rada zespołu parków krajobrazowych wybiera ze swojego grona przewodniczącego i zastępców oraz uchwala regulamin działania.

Do zadań rady parku krajobrazowego lub rady zespołu parków krajobrazowych należy w szczególności:

● ocena stanu zasobów, tworów i składników przyrody, wartości kulturowych oraz ustaleń programów ochrony przyrody;

● opiniowanie projektu planu ochrony;

● ocena realizacji ustaleń planu ochrony i innych zadań z zakresu ochrony przyrody;

● opiniowanie i ocena realizacji projektów i programów działalności parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych w zakresie ochrony przyrody, edukacji, turystyki i rekreacji.

Wydatki związane z działalnością rady parku krajobrazowego lub rady zespołu parków są pokrywane z budżetu właściwego województwa.

PODSTAWA PRAWNA
● Art. 21 pkt 1–3 ustawy z 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie. (Dz.U. nr 92, poz. 753 ze zm.).
● Ustawa z 18 czerwca 2009 r. zmieniająca ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz.U. nr 99, poz. 826 ze zm.).