nowe prawo - Od dziś nie będą wydawane książeczki opłat za abonament RTV. Osoby, które zarejestrują swoje odbiorniki, dostaną numer, który umożliwi wpłaty przez internet.
Indywidualne numery będą nadawane osobom, które korzystają z telewizorów i odbiorników radiowych. Za pomocą nowego numeru będzie można zapłacić za abonament nie tylko w okienku na poczcie jak do tej pory, ale na przykład w banku na zwykłym druku czy nawet przez internet. Książeczki, które do tej pory służyły do dokonywania wpłat na poczcie, będą wychodziły z użycia. Dlatego osobom dokonującym rejestracji swoich odbiorników RTV po raz pierwszy będzie od razu przydzielany tylko i wyłącznie numer. Zmiany takie wprowadza rozporządzenie ministra transportu z 25 września 2007 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. nr 187, poz. 1342).
- Książeczki abonamentowe będą jeszcze przez rok ważne. Nie da się ich wszystkich wymienić w jeden dzień. Osoby, którym będzie kończyła się ważność książeczek, dostaną nowy numer abonenta, a książeczki odebrane i zlikwidowane - mówi Michał Dziewulski z Poczty Polskiej.
Wyjaśnia, że potwierdzeniem dokonanej opłaty za abonament radiowo-telewizyjny będzie odcinek wpłaty, której można dokonać zarówno na poczcie, jak i w banku.
Wystarczy na druczku wpisać numer nadany przez pocztę. Na jego podstawie będzie można sprawdzić, czy abonent nie zalega z opłatami.
Zmiana przepisów oznacza, że będzie można dokonać przelewu przez internet. Wystarczy w tytule przelewu wpisać, za co on jest i swój numer.
Michał Dziewulski zwraca uwagę, że dla każdego regionu jest przyporządkowany inny numer konta bankowego.
- Osoby, które nie będą miały już książeczki, a będą dokonywały wpłat poza pocztą, muszą upewnić się, na jaki numer konta dokonywać wpłat. Można to sprawdzić m.in. na stronie internetowej Poczty Polskiej lub dowiedzieć się w swoim urzędzie pocztowym - mówi Michał Dziewulski.
Z uwagi na to, że dotychczasowe książeczki przestaną istnieć, dowodem zarejestrowania odbiorników będzie wniosek o rejestrację oraz zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego.
Rozporządzenie utrzymuje obowiązek zarejestrowania odbiornika radiowego lub telewizyjnego w ciągu 14 dni od daty zakupu. Tyle samo dni będzie miała Poczta Polska na nadanie indywidualnego numeru abonentowi.
Łukasz Kuligowski
Podstawa prawna
■ Rozporządzenie ministra transportu z 25 września 2007 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. nr 187, poz. 1342).