Jeszcze w tym roku możemy otrzymywać decyzje administracyjne przez internet. Obywatel sam zadecyduje, czy wybiera elektroniczną formę kontaktu z urzędem. Pisma składane do urzędu nie będą musiały zawierać bezpiecznego podpisu.
Jeżeli obywatel zażąda od urzędnika przesyłania decyzji i pism w formie elektronicznej, organ będzie miał obowiązek spełnić jego wolę. Takie zmiany wprowadziła uchwalona na ostatnim posiedzeniu Sejmu nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności urzędów realizujących zadania publiczne.
– Obywatelowi i przedsiębiorcy dajemy możliwość decydowania, czy z urzędem chce się kontaktować drogą elektroniczną. Jeżeli zażąda, żeby kontakt ten odbywał się przez internet, musi on przebiegać w ten sposób. Do tej pory decydował o tym urząd – wskazuje Wojciech Wiewiórowski, dyrektor Departamentu Informatyzacji MSWiA.
Za pośrednictwem ePUAP będzie można również uzyskać potwierdzenie lub zaprzeczenie zgodności informacji zawartych w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym, a także w prawie jazdy z danymi zawartymi w ewidencji. W tej formie będzie można również składać podania do urzędu skarbowego.
Nowelizacja zakłada, że termin zostanie zachowany, jeżeli pismo w formie dokumentu elektronicznego zostanie wysłane przed jego upływem do organu, a nadawca w tym czasie otrzyma urzędowe poświadczenie odbioru.
Gminy gotowe na zmiany
Rozwijanie elektronicznego dostępu do organów administracji może mieć bardzo pozytywne skutki dla ich funkcjonowania.
– Wprowadzane rozwiązania dają możliwość szybszego i łatwiejszego załatwienia wszelkich spraw urzędowych, bez konieczności wychodzenia z domu. Bez wątpienia ułatwi to funkcjonowanie zwłaszcza osobom niepełnosprawnym – mówi radca prawny Maciej Bogucki z kancelarii Mamiński & Wspólnicy.
Wbrew powszechnym opiniom większość urzędów deklaruje, że są już przygotowane do nowych przepisów.
– Posiadamy ponad 200 pracowników gotowych do przyjmowania dokumentów drogą elektroniczną. Obecnie przyjęliśmy ponad 2000 wniosków. Cały czas pracujemy nad usprawnieniem systemu i biorąc pod uwagę czas, jaki pozostał, będziemy gotowi – wskazuje Bogusława Jasiniuk z Urzędu Gminy w Łodzi.



E-administracja

Zgodnie z obowiązującymi przepisami petenci, którzy chcą złożyć w urzędzie pismo drogą elektroniczną, muszą opatrzyć je bezpiecznym podpisem elektronicznym. Takie regulacje utrudniają kontakt obywateli z organami administracji publicznej, gdyż niewiele osób posiada odpłatny podpis elektroniczny.
– Bezpieczny podpis elektroniczny nie jest rozwiązaniem popularnym. Staramy się dostosować przepisy do obywateli poprzez rezygnację z opatrywania tym podpisem dokumentów przekazywanych do podmiotów publicznych – mówi Wojciech Wiewiórowski.
Aby poprawić obecną sytuację, zostały stworzone regulacje dotyczące elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Jest to system teleinformatyczny, w którym instytucje publiczne udostępniają swoje usługi. Platforma została uruchomiona w 2008 roku i obejmuje obecnie administrację rządową i część samorządowej.
– Umożliwia ona każdemu podmiotowi administracji publicznej umieszczanie na tej platformie usług, które sami chcą udostępnić obywatelom bądź przedsiębiorcom. ePUAP może stać się takim pojedynczym punktem dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez podmioty publiczne – mówi Wojciech Wiewiórowski.
Jeszcze przed wakacjami możliwa będzie identyfikacja petenta w sposób inny niż zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Alternatywnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z profilu zaufanego ePUAP, który obejmuje zestaw informacji identyfikujących i opisujących dysponenta konta na ePUAP.
– To będzie ogromna pomoc dla bardzo wielu ludzi, gdyż ePUAP znacznie uprości kontakt z urzędem. Do tej pory podpis elektroniczny był barierą – wskazuje prof. Michał Kulesza z Uniwersytetu Warszawskiego.



Założenie konta ePUAP

Dzięki nowym rozwiązaniom będziemy mogli załatwiać sprawy w urzędach, tak jak teraz korzystamy z rachunków bankowych obsługiwanych przez internet.
Pierwszym krokiem w celu założenia profilu zaufanego jest uruchomienie platformy ePUAP. Dokonuje się tego na stronie www.epuap.gov.pl poprzez założenie konta użytkownika. Następnie trzeba będzie udać się do urzędu, aby potwierdzić podane dane. Urzędnik porówna wskazane przez obywatela informacje z jego dowodem tożsamości, a następnie podpisze założony profil zaufany.
– Od tej pory, logując się na stronie internetowej, będziemy mogli załatwić większość spraw z dowolnie wybranego miejsca, bez konieczności odwiedzania urzędów – wskazuje Marek Wójcik.
Takie profile będą dostępne w urzędach wojewódzkich, urzędach skarbowych oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
– W przyszłości profile ePUAP będą obowiązywały również nasze konsulaty. Współpracą z nami jest również zainteresowana duża liczba urzędów samorządowych – twierdzi Wojciech Wiewiórowski.

Elektroniczne decyzje

Bezpieczny podpis elektroniczny będzie musiał być obowiązkowym elementem wydawanych przez urzędy wezwań, decyzji, postanowień oraz zawiadomień o sposobie załatwienia skargi i wniosku.
– Elektroniczna komunikacja z administracją będzie dotyczyć nie tylko składanych przez nas podań, wniosków i skarg, tą samą drogą będziemy mogli otrzymywać dokumenty wytworzone w urzędach – mówi Marek Wójcik, poseł sprawozdawca ustawy w Sejmie.
– Zaproponowane rozwiązanie oceniam bardzo pozytywnie. Daje ono wybór i to nie po stronie organu, ale petenta – wskazuje prof. Hubert Izdebski z Uniwersytetu Warszawskiego.
Nowe przepisy wejdą w życie po trzech miesiącach od dnia ogłoszenia.
Sonda DGP / DGP
Jeżeli obywatel zażąda od urzędnika przesyłania decyzji i pism w formie elektronicznej, organ będzie miał obowiązek spełnić jego wolę. / ST