Od dobrej woli sprzedawcy zależy zwrócenie konsumentowi pieniędzy za niechciany prezent gwiazdkowy. Bez podania przyczyny można zwracać jedynie prezenty kupione przez internet.
Od dobrej woli sprzedawcy zależy zwrócenie konsumentowi pieniędzy za niechciany prezent gwiazdkowy. Bez podania przyczyny można zwracać jedynie prezenty kupione przez internet.
Nie wszystkie prezenty, które otrzymaliśmy pod choinkę, możemy zwrócić. Nawet jeżeli prezent nam się nie podoba, identyczną rzecz mamy już w domu albo ubranie różni się rozmiarem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia naszego zwrotu. Zależy to tylko i wyłącznie od jego dobrej woli. Bez wcześniejszego porozumienia ze sprzedawcą i bez żadnych ograniczeń konsument ma prawo zwrócić jedynie produkt niezgodny z umową, czyli wadliwy.
– Z niezgodnością mamy do czynienia wówczas gdy produkt nie nadaje się do celu, w którym zwykle jest używany lub nie posiada właściwości, które powinien mieć według zapewnień sprzedawcy. Dotyczy to np. sytuacji, gdy w obuwiu odkleja się podeszwa bądź telewizor nie działa – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Jeżeli zakupiony prezent ma wady, to konsument w pierwszej kolejności może domagać się jego bezpłatnej naprawy albo wymiany rzeczy na nową. Nie może więc od razu zażądać zwrotu pieniędzy. Takie uprawnienie przysługuje mu dopiero wówczas, gdy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu bądź gdy wymagałoby to zbyt dużych kosztów.
Wadliwy prezent może być zareklamowany w ciągu dwóch lat od jego wydania przez sprzedawcę. Skargę, najlepiej na piśmie, trzeba jednak złożyć w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia usterki. Po przekroczeniu tego terminu konsument traci uprawnienia. Jeżeli w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkuje się do skargi, to przyjmuje się, że uznał roszczenie konsumenta.
W dużo lepszej sytuacji są natomiast osoby, które otrzymały prezent zakupiony w wirtualnym sklepie. Bez podania jakiejkolwiek przyczyny mogą one bowiem zwrócić go sprzedawcy. W tym celu muszą jedynie złożyć odpowiednie oświadczenie sprzedawcy. Mają na to 10 dni od otrzymania rzeczy. Osoby zwracające prezenty zakupione w internecie nie poniosą przy tym żadnych strat finansowych. Sprzedawca musi bowiem zwrócić im wszystkie wpłacone pieniądze. Ma na to 14 dni od otrzymania oświadczenie konsumenta.
Takie uprawnienia nie przysługują jednak w razie zakupu nagrań audiowizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowania. Konsument nie może też zwrócić towaru zakupionego na aukcji internetowej, z wyjątkiem zakupu od przedsiębiorcy towaru w trybie Kup teraz.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama