statystyki

Znak Dziewuchy Dziewuchom bez monopolu

autor: Hanna Fedorowicz21.10.2020, 17:00
Dziewuchy Dziewuchom zasłynęły w 2016 r. jako ruch społeczny walczący o prawa kobiet w Polsce, organizujący m.in. czarne marsze, debaty, spotkania i dyskusje na FB. Jego uczestniczki używały zyskującej na popularności nazwy przy okazji lokalnych akcji, na ulotkach czy plakatach. Ruch powstawał zasadniczo oddolnie, a aktywistki działały spontanicznie.

Dziewuchy Dziewuchom zasłynęły w 2016 r. jako ruch społeczny walczący o prawa kobiet w Polsce, organizujący m.in. czarne marsze, debaty, spotkania i dyskusje na FB. Jego uczestniczki używały zyskującej na popularności nazwy przy okazji lokalnych akcji, na ulotkach czy plakatach. Ruch powstawał zasadniczo oddolnie, a aktywistki działały spontanicznie.źródło: ShutterStock

Znak towarowy służy do odróżniania towarów, a nie do kneblowania dyskusji i walki z grupami na Facebooku wykorzystującymi popularne hasło. Do takich wniosków doszło Kolegium ds. spornych Urzędu Patentowego, orzekając o unieważnieniu znaku „Dziewuch Dziewuchom”.

Dziewuchy Dziewuchom zasłynęły w 2016 r. jako ruch społeczny walczący o prawa kobiet w Polsce, organizujący m.in. czarne marsze, debaty, spotkania i dyskusje na FB. Jego uczestniczki używały zyskującej na popularności nazwy przy okazji lokalnych akcji, na ulotkach czy plakatach. Ruch powstawał zasadniczo oddolnie, a aktywistki działały spontanicznie.

Jednak z nich – Agata M. – postanowiła jednak zastrzec nazwę (którą zresztą to właśnie ona wymyśliła) w Urzędzie Patentowym. Chodziło o zastrzeżenie m.in. na torby plażowe, kubki czy koszulki. Spotkało się to ze sprzeciwem lokalnych środowisk, obawiających się komercjalizacji hasła i tego, że nie będzie można już go używać w działalności społecznej.

W Urzędzie Patentowym Agata M. przekonywała, że motywacją do zgłoszenia znaku było samorzutne i niepodlegające żadnej weryfikacji powstawanie i działalność kolejnych grup na FB, zawierających w nazwie zwrot „Dziewuchy Dziewuchom”. Grupy te rządzą się swoimi zasadami, mają własne programy działania, czasem powiązane z polityką i nie zawsze spójne z misją i wizją założonej przez nią grupy. Agata M. stwierdziła, że nie miała zamiaru komercjalizować nazwy, że nie planuje produkcji odzieży z tym logo, dąży jedynie do zapobieżenia używania go przez osoby niepowołane.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane