statystyki

Jakie są najważniejsze kwestie dotyczące sygnalistów?

autor: Szymon Cydzik11.06.2019, 08:19; Aktualizacja: 11.06.2019, 08:19
Podstawowym celem dyrektywy jest zapewnienie ochrony prawnej osobom, które w związku z wykonywaniem czynności zawodowych powzięły informacje o nadużyciach i zgłaszają je w przekonaniu, że są prawdziwe.

Podstawowym celem dyrektywy jest zapewnienie ochrony prawnej osobom, które w związku z wykonywaniem czynności zawodowych powzięły informacje o nadużyciach i zgłaszają je w przekonaniu, że są prawdziwe.źródło: ShutterStock

Jak duży zakres swobody ma polski rząd? Czy dyrektywa wskazuje jakieś kierunki, w których powinna iść krajowa regulacja?

Jakie są najważniejsze kwestie dotyczące sygnalistów, do uregulowania których zobowiązuje nas dyrektywa przyjęta w kwietniu przez Parlament Europejski?

Za sprawą dyrektywy w Polsce może pojawić się dużo nieistniejących wcześniej rozwiązań prawnych i instytucjonalnych. Wśród nich jest regulacja trzech ścieżek zgłaszania nieprawidłowości: wewnątrz organizacji, do zewnętrznych organów oraz do opinii publicznej. Wiąże się z tym obowiązek dla przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 50 pracowników oraz podmiotów publicznych posiadania stosownych procedur, odpowiadających określonym w dyrektywie standardom. Dodatkowo należałoby ustanowić organy zewnętrzne kompetentne do odbierania zgłoszeń sygnalistów i do weryfikacji sformułowanych w nich zarzutów. Muszą zostać wprowadzone regulacje, które zapewnią sygnaliście prawo do odszkodowań, zadośćuczynień i środków naprawczych w sytuacji, gdy na skutek zgłoszenia pogorszyła się jego pozycja zawodowa, doznał szkód materialnych i krzywd zdrowotnych. Dyrektywa wymusza wzmocnienie pozycji pracownika w relacji z pracodawcą, który chciałby go niesłusznie zwolnić lub w inny sposób ukarać za to, że ujawnił niewygodną prawdę. Temu służy m.in. zrzucenie ciężaru dowodowego na pracodawcę, który będzie musiał wykazać, że zwolnienie pracownika nie dokonało się w związku z ujawnieniem nieprawidłowości oraz zakaz działań odwetowych na sygnaliście pod groźbą kary. Nową formą ochrony sygnalisty będzie też zwolnienie go z odpowiedzialności prawnej, gdy ujawnienie nieprawidłowości będzie wiązać się ze złamaniem obowiązujących go klauzul poufności.

Jak duży zakres swobody ma polski rząd? Czy dyrektywa wskazuje jakieś kierunki, w których powinna iść krajowa regulacja?


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • SYK(2019-06-11 08:53) Zgłoś naruszenie 00

    SYGNALIŚCI - NEO ORMOWCY !

    Odpowiedz
  • Paweł(2019-06-11 10:28) Zgłoś naruszenie 00

    Jacy sygnaliści to są pospolici donosiciele,konfidencji,zwyrodnialcy którzy za mamone i tytuły sprzedają swoje dusze jak Judasz i donoszą na swoich rodaków dla najemników sprawujących pozorną władze.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane