Wyrok ETPC może utrudnić dzieciom z autyzmem dostęp do szkół publicznych

autor: Dominika Bychawska--Siniarska02.03.2019, 18:00
dziecko pred telewizorem

Wyrok ten rodzi wiele wątpliwości. Po pierwsze, stanowi on bowiem odejście od dotychczasowego orzecznictwa. Pierwszeństwo miało kształcenie w ogólnodostępnych placówkach edukacyjnych. Standard ten wynika również z Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.źródło: ShutterStock

Europejski Trybunał Praw Człowieka, na kanwie sprawy Dupin p. Francji (skarga nr 2282/17), musiał zmierzyć się z konfliktem pomiędzy państwem a rodzicami co do ścieżki edukacyjnej dziecka. Sprawa dotyczyła matki dziecka z autyzmem, która chciała, by uczyło się ono w publicznej, ogólnodostępnej placówce. Z kolei państwo wysyłało dziecko do instytucji medyczno-edukacyjnej, wyspecjalizowanej w edukacji dzieci z problemami intelektualnymi.

Zgodnie z prawem francuskim pierwszeństwo powinny mieć szkoły integracyjne, dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, niemniej decyzja wobec dziecka pani Dupin została podjęta po tym jak, z braku miejsca w specjalistycznej placówce, dziecko spędziło kilka miesięcy w zwykłej szkole publicznej. Raporty wskazywały, że nie podejmowało ono kontaktów z innymi uczniami, nie mówiło i nie pisało. Dupin zwróciła się ze skargą do trybunału powołując się na art. 2 protokołu 1 do konwencji (prawo do edukacji).


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane