Zawarcie umowy o dofinansowanie nie jest jednoznaczne z otrzymaniem środków finansowych z funduszy europejskich. Każdy projekt w trakcie jego realizacji będzie kontrolowany. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na proces wyłonienia wykonawców, koszty kwalifikowane, udział własny i harmonogram realizacji prac. Za prawidłową realizację umowy o przyznanie pomocy z funduszy unijnych odpowiada np. samorząd gminy. Samorząd powinien na bieżąco czuwać nad realizacją umowy oraz zapewnić osiągnięcie celów projektu. Przedstawiciele gminy powinni niezwłocznie informować samorząd województwa o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej, mogących mieć wpływ na realizację projektu dofinansowanego z funduszy unijnych. Jednostka samorządowa zobowiązana jest także do przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu unijnego.
Zawarcie umowy o dotacje ze środków programów operacyjnych to tylko pierwszy poważny krok do otrzymania dofinansowania ze środków UE. Ważną sprawą jest rozliczenie się z zobowiązań, jakie wynikają z zawartej umowy, wniosku i opisu projektu, przyjętego do dofinansowania.
Co prawda, jeszcze nie są znane przypadki cofnięcia dotacji w ramach programów operacyjnych 2007-2013, bo jest jeszcze na to za wcześnie, ale w okresie aplikacji o pomoc unijną w latach 2004-2006 takie przypadki się zdarzały. W przeważającej mierze wynikały one z błędów i uchybień w przeprowadzaniu procedur przetargowych. Niekiedy zdarzały się przypadki, że podczas kontroli niektórych kosztów nie można było zaliczyć jako kwalifikowane. Wielkość niewypłaconych dotacji nie była zbyt duża, ale trzeba wziąć pod uwagę, że i budżety programów unijnych w latach ubiegłych były o wiele mniejsze niż obecnie. Groźba niewypłacenia przyznanej dotacji istnieje, jeżeli beneficjent popełni znaczące błędy, których nie da się poprawić. Odmowa wypłaty dofinansowania to środek ostateczny.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Gazety Prawnej